tisdag 17 januari 2017

Sen när är fakta jobbigt?

Beskriv inte gärningsmännen.
De får inte känna sig utpekade.
"Den misstänkte mannens beskrivning är att han hade en röd jacka, jeans och en svart keps med ett mönster fram".
svt.se

Det verkar fånigt, men det är så.
Beskrivningen är ungefärlig utefter att en pojke i norra Sverige blev antastad av en cyklist.
Det står inget om utseende, hår och hudfärg, ögonfärg, längd, språk/brytning.
Ingenting.
Polisen kan nämligen inte skriva ut sådana detaljer då risken är att de då anses kategorisera människor och sätta dem i fack.

Varför i hela världen ska inte BRÅ kunna föra statistik över brottslingars ursprung?
Risken är att BRÅ med kallas för rasister då?

Fakta är fakta.
Det skulle kunna vara så att man upptäcker ett mönster, ett band, någonting, genom att man inte bara antecknar brottslingars kläder. Att skriva ut var de är födda, oavsett om det är någonstans i Sverige eller ett annat land, hur kan det vara så känsligt?
Det kanske visar sig att alla förövare är från samma ställe vilket kunde pekat var tidiga insatser hade behövts. Jag skulle inte skydda någon men det känns som om bristen på fakta och information i detta bygger på någon villfarelse av att människor känner sig tryggare av att inte veta.

Eller risken är att vi är rasister allihop?
Så korkade är vi nämligen inte.
Många är garanterat väldigt medvetna om att varken grupptafsande, skottlossningar och gruppvåldtäkter varit någon vanlig företeelse i Sverige tidigare.
Jag minns pojken som blev ihjälsparkad av ett gäng ungdomar i Stockholm för tiotalet år sedan.
Det blev en chock att något så fasansfullt kunde hända i vårt land.
Idag är skottlossningar och mord vardagsmat.

Under min gymnasietid lärde jag känna en utbytesstudent från Tampa i USA. Jag frågade honom om ett mord jag sett om på tv varpå han sa att är det bara tre dödade, vilket var fallet med detta, så blir det knappt en tidningsnotis.
Se vår framtid.

Fakta kan inte vara ett problem och för mig är det självklart att allt ska föras in i Brå och redogöras.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-rundringning-visar-majoritet-i-riksdagen-ratar-brottsstatistik-over-ursprung