måndag 16 januari 2017

Trött i morse?

Hade en sovmorgon hjälpt?
Om du hade sovit till nio och först börjat skolan vid tio, hade det känts bättre?
Hade det varit lika bra när du slutade skolan sex, sju på kvällen sen istället?
Jag skulle inte tro det.
svt.se

Forskare säger nu att tonåringar hade presterat bättre i skolan om de fick sovmorgon.
Grattis. Det är inte sovmorgonen som är problemet.
Problemet är att de lägger sig för sent.
Hur i hela världen kan någonting bli bättre för att du skjuter på dygnet?

Att elever är trötta den första veckan efter ett lov är ingenting konstigt. Ofta vänder man nämligen dygnet en hel del och de första dagarna med vanliga rutiner är inte bara jobbiga för tonåringar utan för alla. Ingen är pigg den första dagen när klockan ringer.
Inte jag heller.

Hade all skoltid gått efter när jag var som mest pigg hade skolorna varit öppna kvällstid.
Och nattetid. Då har jag mina mest effektiva tider.
Jag går dock alltid upp på morgnarna i hyfsad tid för att komma till jobbet som jag ska.
Allt som kan planeras görs innan.
Allas kläder ligger i högar på morgonen.
Jag har helt valt bort allt som jag anser vara onödigt och klär i princip bara på mig och borstar tänderna. Jag förstår inte hur någon orkar gå upp för att lägga tid på sig själv.
Blir det tid över här går det till att fixa barnens hår eller något annat de vill.
Hur jag själv ser ut är för mig meningslöst.

Tonåringar är trötta.
Så har det nog alltid varit.
Min gissning är trots det att för varje timme skolan senarelades hade de varit uppe en timme längre och med det i åtanke tycker jag det är smartare att helt enkelt ta tjuren vid hornen på måndagen och gå till skolan så kanske du kommer i säng i vettig tid dagen efter.
Ingenting blir bättre av att skjuta på det.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/trotta-tonaringar-presterar-battre-med-sovmorgon