söndag 1 januari 2017

Sluta sälja godis, för de överviktigas skull..

Överviktiga människor äter många gånger mer än en normalviktig och det är därför viktigt att vara solidarisk mot dessa personer. Genom att sluta sälja godis och chips i butikerna kan vi komma åt övervikten och se till att det blir en bättre folkhälsa för alla.
svt.se

För att människor ska sluta röka bör vi förbjuda cigaretter!
För att människor ska sluta röka bör vi förbjuda alkohol!
För att människor shoppar för mycket på rean så förbjuder vi den!

Nej. Jag är ironisk.
Jag anser nämligen att det är varje enskild persons val att göra och inget för alla andra.

Bauhaus slutade inför nyår att sälja fyrverkerier. Detta för miljön och hundarnas skull.
Ok. En dag av 365 smäller det.
(Förr var det betydligt mer smällande både föra och efter nyårsnatten)
Skulle det verkligen vara ett problem?
Jag vet att jag får varenda hundägare mot mig men jag anser att det är överkänsligt som det hålls på. En enda dag av 365!
Låt säga att några tjuvbörjar och slutar så att det blir sju dagar som det smäller lite.
Det innebär en av 52 veckor.
Är det hela världen?

Nej, det anser inte jag.
Jag tänker som så att om man skaffar djur så får man helt enkelt se till att förenkla det för dem på det sätt som den familjen anser vara bäst just den dagen.
Att tro att en befolkning på tio miljoner människor ska ta hänsyn till att några väljer att ha husdjur som sen inte vill vara nära smällar, det är upp till dem.
Det går att träna barn vid ljud och min uppfattning är att det även går med hundar.
Går inte det så finns det gissningsvis tabletter eller sprutor, ett mörkt rum i källaren eller ett rum där man kan starta ett välbekant ljud och dra för gardinen.

Jag hör ingen som skulle göra detta för kor, hästar eller katter.
Akvariefisken?
Hur kan man vara så säker på att de inte mår dåligt av detta?
Precis som människor är alla djur individer och precis som oss finns det de som inte klarar ljuden men även de som klarar det utan problem.

Jag är själv inte glad i raketer men köpte för första gången på sexton år smällare. Det har nämligen stått väldigt högt upp på önskelistan för barnen. För sexton år sedan fick jag en smällare rakt i örat och har sedan dess hållit mig en bra bit bort.
Jag skulle dock inte ens tänka tanken om förbjuda något på grund av min åsikt då jag personligen inte bryr mig om raketernas vara eller inte vara. Jag är nöjd med att det inte smäller hela tiden.

Ska vi visa hänsyn till alla kommer vi till slut inte kunna göra någonting.
Om det så smäller i flera dagar, bit ihop och hjälp ditt djur för det är en gång om året i de flesta fall.
Alla andra anpassar sig till detta 364 dagar om året.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/byggvarujatte-slutar-med-fyrverkerier-for-hundarnas-skull