torsdag 29 oktober 2020

Det enda felet du kan göra, är att inte höra av dig.

För mig handlar det om EQ.
Det visar vem du är och hur du fungerar. 
Det blir också väldigt tydligt den dag då du verkligen behöver någon, vem som egentligen finns där. 

Jag är inte typisk svensk och har aldrig varit.
Min första reaktion när något har hänt är att gå rakt på, för min uppfattning är att hyssjande och smyg tillhör neandertalarna. Människor som är rädda för att "stöta" sig. 
Istället för att då höra av sig, så backar man och väntar.
Fegt och ett tydligt tecken på bristen av ryggrad.
Ingen människa som tänker ligga på dödsbädden en vacker dag, kan må bra när man vet att man aldrig stod upp.
svt.se
Jag har i hela mitt liv delat in människor i om de är varma eller kalla.
Det har inte att göra med om de verkligen är varma eller kalla rent fysiskt, utan hur de beter sig som människor. Varma människor är välkomnande, öppenhjärtliga och positiva. Kalla människor kan även de vara allt detta, men de skulle aldrig någonsin berätta något om sig själv såvida de inte tror att de tjänar på det. Kalla människor är beräknande och parasiterar på andra individer för sin egen vinnings skull. 

Claes Elfsberg berättar om sin sorg över dotterns död och en kvinna som heter Lina säger de magiska orden: Det enda felet du kan göra, är att inte höra av dig.
Prästen som besökte min klass när jag läste till lärare sa exakt samma sak.
Vad du än gör, så hör av dig. Alltid.
För mig är detta något som varma människor vet och inte behöver lära in.
Kalla människor förstår det inte, utan de backar. Många gånger finns det neuropsykiatriska funktionshinder i grunden för finns du inom autismspektrat så förstår du inte.
Du vet att barnet behöver en jacka när det är kallt, men du förstår inte att ditt barn behöver en kram och egentid med dig för att må bra. Dessa människor sätter alltid sig själv först.
Uttrycket säger att i nöden prövas vännen och i just detta så blir det tydligt.
Tyvärr kommer alla någon gång att utsättas för detta och det är tragiskt om det då inte finns något annat skyddsnät.

Jag kommer inte titta på detta nya tv-program.
Jag kan nämligen inte för det gör för ont att se den sorg som finns och bara tanken på att vara trettio år och få ett dödsbesked måste vara helt fruktansvärt. Något som aldrig någonsin skulle få hända.
Det just du kan göra där ute, det är att vara en medmänniska.
Var varm. Hör av dig när det händer något.