fredag 30 oktober 2020

Det stora bekymret.

Jag vill.. jag känner... jag tycker.
Jag anser att det är alldeles för mycket daltande om saker som det inte ens borde vara en diskussion kring. Skolmaten har förmodligen alltid varit ett diskussionforum, men aldrig tidigare har det genererat så mycket viljor.
sr.se
Jag köper att om det nu ska finnas gratis skolmat - eller rättare sagt skattebetald skolmat, så ska alla kunna äta den. Jag sätter dock ett stort utropstecken efter det där alla.
För alla ska enligt mig erbjudas en måltid.
Är det så att någon har en matallergi eller enligt läkare är ordinerad en speciell kost, så är det ok.
Alla andra viljor och tyckanden bör däremot tas bort.
Väljer du att äta en religiös kost - gör den maten själv.
Vill du som förälder att dina barn ska vara vegetarianer - då är det ditt bekymmer.
Skulle ni ha någon annan form av tyckande som inte finns på ett papper, då äts den mat som erbjuds.
Det finns ingen rim och reson i att alla ska få exakt vad de känner för när nu erbjudandet av skolmat finns. Det är ju inte direkt så att något av detta är gratis.

Det finns redan idag elever som får egen kost och det är i de flesta fall så att läkaren har ordinerat det på grund av övervikt, undervikt eller att eleven i fråga äter exempelvis ADHD-mediciner som tar bort hungerskänslorna. För att de inte ska riskera undernäring så får de eleverna den mat de själv väljer.
Allt för att de ska äta något.
Är du sedan allergisk mot mjölk, paprika, lök, mjöl... det finns massor av varianter.
Det känns ändå ok. OM en läkare har skrivit ut det.
Men om du har valt att leva på en apelsinkost, LCHF, är vegan eller något annat spännande.. då är det upp till er som familj att lösa det.
Jag anser inte att det är samhällets roll att betala för individers val.

Den stora frågan måste också vara om det överhuvudtaget ska finnas något speciellt tänk kring maten över lag. Det tvingas in vegetariska dagar, teman och mat som kanske inte alla vill äta.
Jag som lärare bryr mig faktiskt inte om vad eleverna äter, bara de äter.
Försök att ha undervisning med elever som inte har ätit på hela dagen.
Det går inte.
Frågan måste då vara att om det nu ska finnas skolmat, så gör den mat eleverna vill ha. Det måste vara föräldrarnas skyldighet att se till att deras barn äter allsidig kost när de är hemma.
För varför är barnen i skolan?
Jo, för att lära sig saker. 
Inte att äta korrekt uträknad vegetarisk, närodlad och kravodlad mat.
Ge dem pannkakor och sylt varje dag, bara de orkar med skolan.
Det är ju faktiskt därför de är i skolan..