söndag 11 oktober 2020

Folkets vilja?

Jag är för mer direktdemokrati.
Jag anser nämligen att beslut ska komma ifrån folket och när det är saker som direkt gäller just folket, då ska de som "bestämmer" verkligen lyssna.
Allt annat blir fel.

En folkomröstning visade att flest inte ville ha vindkraftverk på Ripfjället.
För mig spelar det ingen roll, då jag inte ens bor i närheten, utan det är en princip.
Principen måste vara att en folkomröstning följs.
Varför ska man annars ha den?
Styret, som i detta fallet är S, säger att de inte tänker bry sig om resultatet utan köra på den linje de hade från början - att vindkraftverken ska sättas upp.
Jag förstår det inte alls.

För mig är detta samma system som ett val.
Valet är till för att alla ska få lägga sin röst på det som är viktigast.
Lägger du din röst på ett parti så förväntar du dig att den i partiet som fick den rösten också ska få något för rösterna. Annars är det ju meningslöst att personrösta.
Då är personerna bara något som egentligen inte finns.
Tyvärr har jag alldeles för många år av erfarenhet i detta.
Partierna bryr sig faktiskt inte om antalet röster alls.
Individerna där kommer nämligen bara att se till sig själv och den mest eftertraktade posten handlar enbart om pengar, vilket sedan följer i nedstigande led.
Pengar blir kärnfrågan, och inte sakfrågan i sig.

Efter en hel del interna stridigheter för ungefär tio år sedan ringde jag till kansliet för moderaterna i Stockholm och ifrågasatte hela systemet. Som det fungerade i både Sölvesborg och Blekinge, så borde det nämligen visa att ju större ego och katastrof man var, desto högre upp tog man sig. Vad sa det då om partiledaren och den interna eliten?
Jag är säker på att jag hade rätt än idag.
Jag tror dessutom inte att det är partibundet utan följer alla partier.
Där det finns pengar blir det maktstrider och då kan människor gå över lik.
Hemskt enligt mig, då folkets röst måste vara avgörande.
Jag hade inte velat ha 250 meter höga vindkraft på berget jämte mig.

Om det nu har varit en folkomröstning och när den visar ett resultat: följ det!