torsdag 15 oktober 2020

Din eller min rätt att bestämma?

Äter du kött?
Hur tror du djuret ser ut när det slaktas?
Äter du bara växter?
Ska de dö för att du är hungrig?
Fisk?
Har fisken verkligen en uppriktig chans att överleva!?
svt.se

Människor i världen protesterar mot hur Färöarna gör när de fångar in och slaktar valar.
Jag anser mig vara en djurmänniska, men jag kan verkligen inte se det stora bekymret i detta.
Det är ett land som har sitt sätt och sina traditioner.
Varför visas det ens i Sverige?

För mig handlar detta om ångest.
Ångest över att vara det däggdjur som står överst i skalan.
Överst i det sammanhang vi befinner oss i.
Släpp någon av oss i Sibirien utan kläder och vapen så är känslan den omvända.
Då är djuren på topp.

Jag har varit vegan och vegetarian i omgångar under hela mitt liv.
Oftast har det handlat om att jag har tyckt synd om djuren.
Det har aldrig varit ett politiskt ställningstagande mot kött utan jag har själv bara valt bort det. Jag känner utöver det fortfarande inte att jag har ett större behov av att äta kött och hade lika gärna levt på bönor. Det spelar ingen roll.

Om ett djur dödas, så måste man se anledningen till varför och sedan förstå varför igen.
Är det din eller min rätt att bestämma över en näring?
Är det pälsen, köttet eller skelettett någon är ute efter?
Spelar det någon roll?

Människorna på Färöarna som nu slaktar valarna, de äter upp dem.
I årtusenden har Grindadráp pågått.
Då människan står högst upp i pyramiden och tittar ner så blir det såhär.
Människorna ska äta och köttet kommer från valar.
Hade det känts bättre om de harpunerades, med risk för att de missar och bara skadar, ute till havs?
Ok, det ser hemskt ut i viken, men hur ser det ut när djuret du äter avlivas?
Bara för att man inte ser det, så betyder det inte att det är bättre.

Tänk om människor kunde engagera sig kring alla de stackars barn som har det hemskt istället för hur hemskt det än är, så måste människor få i sig mat.
Blunda och tugga på.