torsdag 8 oktober 2020

Professor i husdjurshygien..?

Vad är en professor?
Den frågan tycker jag är väldigt relevant när man titulerar sig som "professor i husdjurshygien". Jag visste inte ens att det behövdes en professor i detta.
Vad är då ett husdjur?
Enligt mig är det ett djur du har i ditt hem, som du myser och umgås med dagligen.

En minkfarmare umgås visserligen med sina minkar alla dagar, men jag skulle inte kalla dem för husdjur. Professorn och en mängd andra förståsigpåare säger att svenska minkar bör avlivas då det har kommit in coronasmitta hos djur i Holland och Danmark.
Enligt mig är det ungefär lika logiskt att då avliva varenda hund på varenda kennel i Sverige, om en kennel i Danmark eller Holland har fått smittan.
Skulle det vara logiskt?
Inte enligt mig.

Var och en får tycka vad de vill om minkarna.
Jag ser det för vad det är.
Det är en näring och som jag ser det kan man inte gå in och förstöra en näring på detta sättet. EU och riksdagspartierna har gjort exakt samma sak med fisket och artiklarna de sista veckorna har varit väldigt tydliga med den syn som finns.
Att lokala förespråkar låtsas att de bryr sig spelar ingen roll när samma partiers företrädare i toppen väljer att ta besluten. De som har förlorat massor på grund av sillstoppet i somras, de går utan ersättning.
Minknäringen kan se samma behandling komma om detta förslag blir verklighet.

Vänsterrörelsen har länge drivit att vi ska ta bort alla minkar i Sverige.
Det får de såklart gärna tycka, men det hjälper föga att släppa ut djuren eller förstöra på farmerna. På samma sätt hjälper det inte att de trakasserar chaufförer vid Scan i Kristianstad eller stoppar blommor i hela staketet. Det de inte förstår är nämligen att den dag det inte längre finns en efterfrågan, då slutar människor att sälja vissa saker.
Näringen kommer då självdö.

Att stoppa en fungerande näring för att andra länder har bekymmer, det är för mig inte logiskt.
Det enda som händer om man förstör något som fungerar, är nämligen att allting flyttas till ett annat land. Om det då är djuren man värnar om, är det inte bättre att låta dem stanna i ett land som har bra djurskyddsregler?

Låt minkfarmarna vara!
Att avliva tusentals friska djur i Sverige för att det finns problem i andra länder, det hade varit helt absurt.