onsdag 13 november 2019

Ett år till i skolan för tröga elever.

Problemet, som jag ser det, är att människor som är direkt okunniga om skolan sitter och bestämmer över den. Att vara politiskt aktiv innebär nämligen inte att du har någon som helst mer erfarenhet av skolan än att du själv har gått i den.
Exemplen på dumma tankar och idéer för förändringar flödar.
Det sista, men förmodligen inte det sista, förslaget är detta superdrag:
Tvinga kvar elever som inte klarar skolan - i ett år till.
svt.se

För mig är detta det ultimata beviset på dumhet inom skolvärlden.
Jag gick om ett år i skolan.
Inte för att jag är direkt korkad, förmodligen enligt vissa, men främst för att jag upplevde skolan som så fruktansvärt långsam och tråkig. Allt gick i ultrarapid!
"Nu ska vi läsa om svensk kungalängd".
Jippi!
Jag älskar historia så jag kunde läsa allt som skulle läsas på två dagar men sen envisades skolan till att ha det i sex veckor till. Varför då!?
Tråkigt.
Jag skolkade istället.
Oftast jobbade jag men politiken hade kommit in i bilden och det stimulerade mer.
Jag fick inget slutbetyg och fick därmed läsa fyra år på en treårig linje.
Jag tror inte på att man ska ångra saker för någonstans fanns det en mening - jag bestämde mig för att bli lärare så att det inte skulle bli så sjukt tråkigt i framtiden.
Jag är förmodligen tråkig jag med ibland.
Och trög. Det finns det alltid elever som upplyser mig om men jag älskar det.
Jag älskar mitt arbete som lärare för det är så oerhört motiverande när någon äntligen förstår. När du ser att poletten trillade ner och någon förstod det du har tjatat om.
Det är nämligen det som är lärarens uppgift.

Om en elev inte klarar av skolan så ska den absolut INTE gå om ett år såvida inte eleven själv vill det. Varför?
För jag anser att hela skolsystemet är fel.
Samtidigt som politiker från de absolut flesta partier, med skolpolitiska politiker från moderaterna främst, påstår att vi ska börja dagis tidigare och att det helst ska bli obligatoriskt!
Så ska man helst förlänga och påtvinga alla att gå på gymnasiet med.
Grattis.
Ni kommer totalt sänka en hel generations unga och värst av allt är sen att ni på fullt allvar tror att ni hjälper dem genom att tvinga dem igenom ett år till i skolan.
Storbritannien är ett lysande exempel på detta men det undviker de som borde.
Inget land har så många som hoppar av skolan.
Varför?
De orkar inte.
De har läst sedan de var några år gamla.

Helt ärligt: Vad blir man på av att gå gymnasiet?
I de flesta fall?
- Precis ingenting.
Du kunde lika gärna ha hoppat över det för det är ingen som står där på din studentdag och säger att du ska få ett jobb. Nej, då ska du plugga iallafall fyra år till.
Till vilken nytta?

Samtidigt finns det inga mekaniker att tillgå.
Yrken som många gånger inte kräver utbildning utan istället erfarenhet skriker efter arbetskraft men det finns ingen. De går ju någon meningslös linje på gymnasiet när de istället bara vill jobba.

Hur ser jag då på det?
Börja redan i sjuan med att dela upp.
Det är tydligt långt innan gymnasiet vilka elever som inte vill läsa och hellre jobba.
Skulle de ångra sig som vuxna ska de såklart få chansen men det finns en hel drös med fantastiska ungdomar som inte vill läsa och som istället borde få arbeta.
De som vet med sig att de vill läsa.. låt dem för de behövs.
De som inte vill läsa.. låt dem slippa för de behövs verkligen på arbetsmarknaden de också.
Problemet är fisförnärma tanter med lila hår och kavaj som sitter och berättar att allt löser sig om de bara går ett år till i skolan.

Tänk om och gör rätt.
Alla kan inte läsa i ett halvt liv. De ska läsa det de måste men sen kan de få arbeta istället.
Det finns nämligen en plats för alla dem med och om de då inte passar in i skolsystemet så måste systemet inse, att det inte passar till alla istället för att ställa ännu värre krav på dem som redan är trötta på det. Det går inte att tro att 100% ska klara mål som bara en femtedel av dem har kapacitet att klara. Det betyder inte att de är tröga, det betyder bara att de är bättre på något annat.

Tänk om.
Dela upp skolan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skolborgarradet-vill-se-extra-ar-for-de-som-inte-klarar-grundskolan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lararen-det-ar-status-att-ha-betyg-1