lördag 9 november 2019

Media är lika för alla?

Lite märkligt ändå.
Jag brukar använda uttrycket "sila mygg och svälja kameler" om media.
Det är mänskligt att fela..
Jag lägger mig rent krasst inte i vad andra människor gör.
Jag kan såklart ha en åsikt om det men jag anser inte att det är min uppgift att styra andra och tro att jag ska sätta mig på dem.
svt.se

Kommunalrådet i Motala är anhållen.
Visserligen är det så att det står "högre upp" än en misstanke men trots det så är han inte dömd.
Grov kvinnofridskränkning.
Inte man kan skryta med men.. han är inte dömd.
Ja, han är kommunalråd.
En titel som i min värld aldrig har sagt så mycket.
Det är en person som rent krasst inte behöver kunna någonting mer än att prata för sin egen åsikt. Det behövs ingen utbildning eller en viss erfarenhet utan vem som helst kan bli det.
Ett kommunalråd som inte är dömt för något brott.

Precis här kommer min åsikt in.
I min värld så ska ingen som inte är dömd hängas ut.
Media hänvisar alltid till att de måste rapportera kring hur folkvalda politiker förvaltar förtroendet de har fått. Självklart ska media göra det men i min värld silar man här myggen.
Det är alltså viktigare att hänga ut en person för något de KANSKE har gjort än att visa världen vilka dömda brottslingar vi har?
SVT hänger inte ens ut dömda pedofiler utan deras identitet skyddas.
Följer de då sitt uppdrag?

Om jag ställer frågan till mig själv så bryr jag mig faktiskt inte vad någon KANSKE har gjort och det är precis det. Innan du är dömd så är det ett kanske.
Jag kanske har rånat en bank i Las Vegas.
Jag kanske har våldtagit någon.
Jag kanske har mördat..
Det kan finnas många kansken men dem bryr jag mig inte om förrän personen i fråga är dömd för brottet den har anklagats för.
Hur kan det då bli så stora rubriker?
Jo, media anser att det är av intresse.

Då kommer nästa fråga.
Om det är av intresse att en politiker KANSKE har begått ett brott.
Är det inte mest intressant i närområdet?
På vilket sätt påverkar det mig som medborgare att en person i Motala KANSKE har begått ett brott!?

Jag vill mycket hellre veta vilka pedofiler jag har i mitt närområde.
Jag vill veta vilka dömda våldsförövare som finns och helst av allt hade jag önskat att vårt lands statliga television hade visat upp varenda DÖMD förövare.
Varenda person som har utsatt ett barn för brott och dömts för det borde klistras överallt.
Det borde finnas en pärm på varenda dagis och varje skola med bild och namn på de kända förövarna.
Varför i hela världen skyddar SVT dem!?

För som jag ser det, vilken är värst?
Den som kanske har begått ett brott eller den som har blivit dömd för ett?
Medias makt är obehaglig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kommunalpolitiker-anhallen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kommunalradet-i-motala-ersatts-under-brottsutredning