lördag 16 november 2019

Med livet som insats?

När du är liten växer du upp med tanken om hur världen ser ut.
Förhoppningsvis stämmer den synen även i framtiden.
Många gånger gör den det inte.

Ambulansen kom inte när de ringde in och berättade att kompisen tagit en överdos.
Jag förstår att det låter hemskt.
Jag förstår att man ifrågasätter många instanser när det blir såhär.
Mamman till killen intervjuas och hon mår så dåligt för detta och tycker det är hemskt.
Hennes sons vänner fick hålla igång honom och sedan vaka över honom.
Han överlevde.
svt.se

Jag skulle då vilja ge denna synpunkten:
Ambulans, polis, brandkår, räddningstjänst, väktare, lärare, vårdpersonal..
Listan kan göras lång.
De ska samtliga göra sitt arbete MEN..
Jag skulle aldrig begära att de ska göra sitt arbete med livet som insats.
Då ska de nämligen bli livvakter och få betalt därefter.

Jag förstår att mamman till killen som tar droger tycker det är hemskt att ingen hjälp kom MEN jag undrar istället andra saker.
Reagerar du inte över att de snälla vännerna förmodligen var med och tog drogerna?
Din son var i ett område som inte är säkert för utryckningsfordon.. vad gjorde han där?
Han tog en överdos så uppenbarligen har han bekymmer med droger.
Vem fick han dem av?
Viktigare frågor än vart ambulansen tog vägen om du frågar mig..

Det är lätt att jaga och försöka skylla på alla andra alltid.
De som kör ambulans, polis, brandkår... och så vidare.
De har också familjer.
De har många gånger en respektive, föräldrar, barn och syskon som älskar dem.
Ska deras liv då riskera att traumatiseras för att ditt barn har valt att ta en överdos?
Jag skulle aldrig någonsin anklaga någon annan.

Nej, det är inte bra att ambulansen inte kommer ut men då får man ställa sig frågan varför.
Ingen ska utöva sitt yrke med livet som insats och för mig finns det inte en enda anledning i världen varför de ska ta sig in i ett område dit de blivit tillsagda att de inte får ta sig.
Ok om det har blivit fel.
Det är inte bra, men så länge det ens finns en tvekan så ska de inte utsätta sig för det.
Det är min uppfattning.

Din son tog en överdos.
Ifrågasätt det istället för att ambulanspersonalen inte går in med livet som insats för detsamma.
De har också anhöriga som gärna vill ha hem dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/mamman-vem-hade-statt-till-svars-om-han-avlidit-vilhelmina-overdos