onsdag 27 november 2019

Nederlaget 1658.

Freden i Roskilde gjorde Sverige svenskt.
Förmodligen vårt lands största miss de sista århundradena.
När jag först såg att Danmark tänkte dra in passen för IS-barnen så tyckte jag att de gjorde fel. Barn kan aldrig någonsin hjälpa vad deras föräldrar gör.
Det gäller dock inte alla barn eller de som är i Danmark.
Det gäller barn som föds i ett annat land av danska IS-terrorister.
Föräldrar ska inte få vara danska medborgare och då barnen inte föds i Danmark har de därmed inte heller någon koppling dit.
Helt logiskt.
Faktiskt.
svt.se
Det gäller att se sitt medborgarskap som en skyldighet, inte en rättighet.
Vad förväntas det då av dig som medborgare?
Egentligen inte några större krav.
Du får kritisera, protestera och gnälla.
Det är helt ok, men om du har fått en andra chans i Danmark så ska du vara rädd om den för till skillnad mot Sverige så genererar inte en misstanke om brott mot landets säkerhet en ny biljett in i landet. I Danmark blir du av med ditt medborgarskap.

När man kommer till Danmark möts man av gränskontroller. När jag i somras påtalade för tullen att jag tyckte det var bra så skrattade de och sa att det redan var ute för Sverige. Vi hade redan släppt in alla.
Danmark har ju nu kontroller mot Sverige med och jag förstår det.
Hade jag varit dansk hade jag inte heller velat ha bekymmerna här på deras sida också.

Ibland tänker jag att hela världen skrattar när de hör vad som händer i Sverige.
Det bör nämligen vara självklart för de flesta, utom möjligtvis statsministern, att problemen vi brottas med inte kom över dagen. När jag var ung fanns de inte.
Här på landet är vi fortfarande relativt skyddade men det är ju ingen som vet hur länge det håller.

Danmark är ett föregångsland i väldigt mycket och skulle det någon gång bli en folkomröstning så hade jag gått med på ett återinförande av de tidigare landsgränserna.
Heja Danmark!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/is-terroristers-barn-forlorar-ratten-till-danskt-medborgarskap
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-har-tagit-tillbaka-det-forsta-passet-nu-ar-is-krigaren-sk-inte-langre-dansk