tisdag 12 november 2019

Mammaupproret kräver!

J*vla Morgan Johansson.
Meningslösa Löfven.
Politikerna måste ta ansvar!
Tja.. om det är någon politiker som ska ta ansvar för detta så är det i grunden mr Reinfeldt. Utan det öppna hjärtat så hade inte konflikterna tagit sig hit och eskalerat.
Jag tror dock inte att det är så heller.
I grunden är det nämligen varken Johansson, Löfven eller Reinfeldt som är ansvariga för vad enskilda individer gör. Är individerna minderåriga är det inte ens de själv.
Mammaupproret borde se sig i spegeln.
svt.se

Det finns två personer som ansvarar för barn som beter sig illa:
Föräldrarna.
Det är lätt att skrika på mer resurser, hårdare tag och mer pengar.
Självklart borde dessa saker också infinna sig men grundbulten i samhället är ansvarsfulla föräldrar.

För mig gäller detta i allt.
Om mina barn kommer hem och har slagit sönder något så vet de att det finns två lägen:
Antingen erkänner man för då blir straffet mildare, eller låtsas man som ingenting och då blir straffet desto värre när jag får veta. Till skillnad från många föräldrar, tyvärr, så tror jag inte på att göra björntjänster till barnen. Jag skulle aldrig försvara dem för att de är mina barn. Aldrig.
Det finns föräldrar som skyddar barnen från allt.
När de hittar på djävulskap så skyddar föräldrarna telningarna så att det blir absurt.
Trots "bevis" så väljer man att se beviset som felet istället för vad barnet har gjort.
Det kan inte blir bra.
Självklart är det så att det är skillnad på vad bekymret är, beroende på vart man bor.
Skolan brukar man skylla på..

Faktum är dock detta:
De flesta människor som bor i Malmö är det inga bekymmer med.
Det är sällsynt att människor "utanför" drabbas och killen som dödades genererade en hämndaktion mindre än ett dygn senare. Min gissning, men jag tror det stämmer.
Det är alltid någon annans fel.
Femtonåringen som dog kan beskrivas som en ängel.
En genomsnäll, bra, positiv kille som aldrig gjorde några bus.
Det finns dock ordspråk som jag med åldern oftare och oftare inser är de rätta:
"Säg mig vem du umgås med så ska jag säga dig vem du är."
"Arga katter får rivet skinn."
Jag kan bara hålla med.

Mammaupproret.
En fin tanke men välj då barnen istället för dig själv.
Det är lätt att skrika i kör när det händer något men väljer du bort tid på ditt arbete för att umgås med ditt barn?
Springer de vind för våg?
Umgås de med "fel" människor eller du har helt enkelt inte koll?
 Jag visste genom hela min tonårstid att om jag skulle komma hem och dragit med mig droger så hade jag hamnat på ett fjäll i Norrland.
Jag känner likadant idag.
Jag hade i värsta fall flyttat hela familjen för att någon av dem skulle komma ifrån sitt dåliga umgänge. Jag drar mitt strå till stacken genom att engagera mig i samhället och de barnaktiviteter som finns. Lättare än så kan det inte bli att se vilka barnen umgås med och hur de beter sig.

Några i Malmö bör ställa sig frågan:
Vad gjorde just mitt barn igår kväll?
Klarar man sedan inte upp sitt barn så får man be om hjälp.
Oavsett vilka politiker det sitter vid makten så kan de göras ansvariga för varenda enskild individ utan det är föräldrarnas uppgift att uppfostra barnen till bra invånare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/larm-om-ny-skottlossning-i-malmo-1
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-hela-samhallet-maste-jobba-mot-den-organiserade-brottsligheten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/mammaupproret-kraver-atgarder-det-ar-som-taget-ur-en-hemsk-film
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/larm-om-ny-skottlossning-i-malmo-1