torsdag 7 november 2019

Lågaffektivt bemötande i skolan.

Jag blir rädd.
Fruktansvärt rädd, när jag ser hur psykologen i denna debatt beter sig.
Med sin titel måste det finnas många år av utbildning men det han säger visar tydligt att han aldrig någonsin har arbetat på en skola. Han har ingen koll alls på hur lagen ser ut eller hur man ska tänka när det uppstår bekymmer.
HAn tycker att om eleven spottar på läraren, då ska läraren inte göra något för det kan kränka eleven. Psykologen säger också att en klass, vilka oftast innehåller rätt många elever, ska skicka ut alla andra elever om en av dem börjar kasta möbler.
Att kasta möbler är nämligen inte farligt enligt honom då det inte finns en enda rapport om någon som har dött av det.
Mig veterligen finns det ingen som har dött av att en större meteorit har träffat någons huvud heller men det betyder inte att jag inte förstår att det med största sannolikhet är farligt.
Släng ut alla andra elever och låt eleven som är farlig vara kvar själv.
Så tänker mannen med sin gedigna utbildning.
Han menar också att lärare behöver mer utbildning i detta.
tv4.se

Jag kallar detta för TRAMS.

Isak Skogstad briljerar och det ska han ha all heder för.
Självklart ska ett barn som beter sig ill få konsekvenser.
Hur ska de annars förstå att de gör fel?
Psykologen tycker inte att man behöver ha ett samtal med eleven som har betett sig illa för det känns taskigt för den. Han menar istället att när alla andra har lämnat klassrummet ett par gånger så kommer den aggressiva eleven sluta med sitt beteende för att den inte vill vara själv i klassrummet.

Vissa saker man ska ta i beaktande då är exempelvis:
Möbler som går sönder varje gång. Vem ska betala det?
All missad undervisning för övriga elever. När ska de ta igen det?
Hans tänk med ett lågaffektivt bemötande förstör för alla andra elever och gör "förövaren" till ett offer. Självklart ska de ha konsekvenser.

Precis som Skogstad skriver så arbetar de flesta lärare med lågaffektivt bemötande i den grad det går. Det går nämligen inte att få ett utbrott och handgripligen flytta på någon varje gång de gör något fel. Man pratar, jämkar, fjäskar och försöker så långt det går.
Den dag någon lyfts ut eller sätts på plats så är det högst nödvändigt för precis som Isak säger, så vågar ingen göra det om de absolut inte måste.
Alla andra känner sig nämligen kränkta.
Barnen, föräldrarna eller någon annan.
Så kränkta att man hellre tittar på när en elev slår sönder ett klassrum än att agera.
Det hade aldrig gått med mig.

Jag brukar säga till mina elever att jag valde mellan militären och skolan.
Sunt förnuft och ordning och reda.
Svårare än så är det många gånger inte och de gånger det verkligen är bekymmer, då finns det andra bakomliggande svårigheter som behöver ses över.

Personer som Skogstad borde sitta med och bestämma på riksplan för med hans tänk skulle skolan se väldigt annorlunda ut framöver.

https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/debatt-mellan-psykolog-och-l%C3%A4rare-om-l%C3%A5gaffektivt-bem%C3%B6tande-i-skolan-12507714
https://tv4play.se/program/malou-efter-tio/12507714