fredag 15 november 2019

Med varm hand till: Staffanstorp.

Jag gillar att provocera.
Det låter kanske märkligt men jag anser att i en demokrati så ska det vara oerhört högt i tak. Jag tycker att man kan skämta om allt och anser att det är nödvändigt för att allt inte bara ska rasa.  "Rättstyckarna" är en fara för allt då de många gånger väljer och sorterar ut vad som ska godkännas hos gemene man. Fall inom ramen eller försvinn.
svt.se


Jag fungerar tvärtom i allt.
Det har alltid varit så, så det är ingen nyhet.
Jag har minnen från när mamma sa att jag inte fick röra strykjärnet då det var varmt.
Jag minns att jag tittade på det och tänkte att "Ha! - Det tänker jag inte bry mig om".
Det gjorde ont.
Många gånger är det nämligen så.
Man lär sig och är efterklok.
Jag har aldrig satt handen på strykjärnet igen.

Med andra saker går det dock ändå.
"Du orkar aldrig springa en halvmara".
Jo, tänk för det gör jag och nu har jag bevisat att jag kan!
När jag läste till idrottslärare skulle vi simma under vatten i ett test och "du klarar aldrig att simma så långt".. men jag hade drunknat innan jag gick upp och tog luft.
Den vanligaste under tiden med politiken var "Du kan inte skriva om det" - Watch me!
Vilket syndrom jag än har så är jag inte ensam.

Jag läser nämligen artikeln om Staffanstorp och myser.
Det har gjorts en film om att man ska flytta till Staffanstorp för där är det tryggt till skillnad från i Malmö. Filmen släpptes dagen efter det sista mordet där.
Självklart kommer människor som känner sig kränkta och anser att det var fel tidpunkt.
Svaret från Sonesson är klockrent.

Reklamfilmen är inspelad i Malmö, i samma område som en femtonåring precis blev mördad i. Filmen visar farliga Malmö och hur saker kan underlättas genom att man flyttar till Staffanstorp. Kritikerna menar att det är problematiskt.
Det är oetiskt att publicera den precis efter ett mord.
Kommunalråd Sonesson menar att det inte spelar någon roll för med tanke på att det ständigt händer något i Malmö så blir filmen aldrig läglig.
Han har rätt, men provocerar, och jag tycker att det är så kul!
Heja!

Vi lever i en demokrati där media tyvärr äger den största makten och det enda vi kan göra är att ifrågasätta. Ironi är då enligt mig roligt. Ironi, sex och allt som anses "rätt" så länge det inte går på personangrepp.

Samhället behöver fler som inte bara nickar med och säger ja.
Vi behöver dem som provocerar så heja Staffanstorp!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorps-reklamfilm-familj-flyttar-fran-otryggheten-i-malmo