måndag 18 november 2019

När alla andra redan har vaknat..

Vad är verklighet?
Min verklighet ser inte ut som din.
Min uppfattning om saker är, flera gånger bevisat, inte som andras.
Jag ställer mig ofta frågan ifall det är jag som är korkad eller om hela världen verkar titta på sitt eget med totala skygglappar på.
Grekland ska nu ta krafttag mot plasten!
svt.se

I sak inget jag funderar över mer än att det är bra.
Det visar dock hur fel väldigt mycket är och hur ännu mer fel det är att allting ständigt bemöts med ett lock på. Invandringen är en fråga där i princip samtliga har vänt idag.
Miljön är nu det alla ska skämmas för!
Det är också den fråga där jag kom fram till att jag anser EU gå över sina egna trösklar.
Jag tror på samverkan men inte till den grad det är idag för när EU lägger sig i vad saker och ting ska kosta, se ut, fungera.. fast att det redan är fungerande här, då går de för långt.
Det stora bekymret är sedan paragrafryttarna som styr upp saker i Sverige.

För ett par år sedan kom diskussionen kring plasten i haven.
Ramaskrin hördes.
Europa och såklart, Sverige i täten, ska visa världen hur man gör med plast!
Vi var ett hemskt land och inte nog med att engångsplast ska förbjudas, så ska vi ha dåligt samvete för det vi har gjort. De som påstår och säger såhär är människor som aldrig rest.
Som aldrig har varit utanför den egna socknen.

Jag har rest väldigt mycket.
Jag har sett och reflekterat över oerhört många saker i mitt liv för jag söker ständigt kunskap. Jag vill lära mig. Jag vill utvecklas och se framåt.
Den som har rest har också sett hur världen ser på detta med miljötänk.
I Sverige är det rent.
Södra Europa skräpigt med gratis plastpåsar i affärerna som var i den mindre storleken och flög längs med vinden överallt.
Jag var även i Asien och främst Indien där jag aldrig sett på maken till skräp.
Fruktansvärt för någon från Sverige.

Studier har visat att plasten i världshaven kommer från Asien och Afrika.
Plasten i de grekiska vattnen kommer garanterat från grekerna själv eller från något annat av medelhavsländerna. Självklart är det bra att de nu reagerar men för mig är det direkt tramsigt när vi i Sverige inte är en del av problemet och definitivt inte är en del av lösningen i detta heller.

Efter bestämmelserna om höjd skatt och EUs hänvisningar kommer en plastpåse i en svensk affär till nästa sommar kosta ungefär sex kronor. Spanien som nu infört samma tänk, tar nu ut den hiskeliga summan av tio cent för en påse. De var ju gratis innan.
För mig blir det en överdrift.

Superbra att ni tar tag i era miljöproblem Grekland men övriga Europa behöver inte tvingas till något för det. Vi tänker själv. Tips kan dock vara att införa ett pantsystem på era flaskor.. kanske även på påsarna? Metall, glas och plast hade minskat i naturen om det gavs incitament för att ta hand om det själv.
Filmerna från medelhavet är hemska att se.
I norden har vi redan detta perspektivet.
Varför lyssnar ni då inte på oss istället för att uppfinna hjulet igen?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/grekland-tar-krafttag-mot-plasten-vill-forbjuda-tidigare-an-eu