torsdag 14 november 2019

Förvånande?

Journalisterna i Sverige ser ut att bli färre.
Antalet som söker till journalistutbildningen sjunker nämligen för varje gång.
De ställer sig frågande men jag känner att jag förstår precis.
Varför söka till en utbildning där du ska piskas in i rätt led?
Journalister ska nämligen vara röda eller gröna.
Inget annat passar in även om samhället svänger så sakta.
svt.se

För mig är det många gånger väldigt förvånande att se hur olika samhällsbilder det finns. Jag, likt många andra, tänker nämligen världen som den ser ut i mina ögon.
Jag kan inte förstå hur man inte ser hur samhället ser och ännu mer; varför man inte ser varför det blev så.

På nittiotalet kom människor från Europa till Sverige.
De fick ett lån och ett krav på att betala tillbaka.
De skulle arbeta med en gång.
Jag har inte stött på en enda av dem som tycker att det är bra nu.
Samtliga jag har pratat med ifrågasätter varför gränsen öppnades och att alla som kom bara får.
Vad hände med kraven?
Rättigheterna lär man ut men inte skyldigheterna.
Samtidigt går det inte att jämföra den invandringen med den som har varit nu.
Kulturskillnaderna, maktstruktur, matkultur, skola, tänket över lag.
Allt är annorlunda.

Journalister har dock lyckats att ignorera detta under flera år.
Statlig media har valt vad de vill publicera.
Inget av det visar den verklighet jag anser att många upplever.
Vad händer då?
Jo, journalisternas trovärdighet undergrävs och andra medier får större genomslagskraft. Den partiska sidan visar för mig bara på hur utbildningen kommer att självdö.
Varför läsa till journalist under flera år när det inte genererar ett arbete?
Du har större chans att lyckas som en youtuber eller vloggare och då behöver du ingen utbildning alls.

Jag är inte förvånad över statistiken för utbildningen.
Inte ett dugg.

https://www.svt.se/kultur/stort-tapp-for-ansokningar-till-journalistutbildningarna