söndag 24 november 2019

Om du tar bort ordet miljö från miljöpartiet?

Tjalle Tvärvigg.
Det är jag.
Jag hedrar människor som står för sina åsikter, oavsett vilka åsikterna är.
Just åsikten är nämligen det viktigaste för mig och det är den jag krigar för.
Det är därför jag har drivit det jag själv tror på.
Jag har drivit frågan om aktiv dödshjälp.
Jag har åtskilliga gånger försökt vända donationsregistret.
Jag har föreslagit injektionsrum för missbrukare, var för sprututbytesprogrammet från början och jag anser att en avkriminalisering av cannabis är det enda rätta tänket.
Jag tycker att sexköpslagen är förkastlig.
Frågor som jag drivit i full motvind.
Jag vill ha mer kustnära fiske och tycker att pälsnäringen ska få finnas i Sverige där djuren har det bra. Metoo gick över styr och saker ställs på sin kant.
Politik ska inte vara en popularitetstävling.
Nu kan jag se att andra börjar se saker på samma sätt som jag.
Det tog bara väldigt många år.
sr.se

Sverigedemokraterna har nu sina landsdagar.
Jätteroligt för dem och att det går bra för dem men jag blir väldigt ställd.

Om miljöpartiet plötsligt hade ändrat sig i invandringsfrågan, sett mellan fingrarna med miljön, slutat driva frågan om höghastighetståg och inte längre ville ha några premier för miljösaker.
Hade de fortfarande varit miljöpartiet då?
Vad är det som egentligen gör ett parti?

Jag tycker att SD har många bra frågor och varken abortfrågan eller dubbla medborgarskap har varit någon av dem. För mig är det dock det som SD ska stå för då de är motvikten i dessa frågor.
Samtliga andra partier tycker ju redan likadant.
När man tar bort de frågor som länge har varit stora frågor, är man då samma parti eller likadan som alla andra?
Jo, SD har verkligen varit före i invandringsfrågan och verkligen stått upp som en motkraft vilket de verkligen får cred för nu. Jo, de har stuckit ut.
När man nu ändrar sig i alla frågor som stack ut.. vad var då viktigast?
Sakfrågan eller makten?

Som jag ser det är det i princip inga skillnader kvar mellan moderaterna och SD.
Skillnaden är att jag hellre hade sett Jimmie som statsminister än Ulf och det av den enkla anledningen att Jimmie har fötterna på jorden, vilket jag inte kan påstå om den andre.
SD har sett verkligheten på ett betydligt mer sanningsenligt sätt än samtliga övriga partier i riksdagen och det utan att ens få cred för det nu när alla andra plötsligt har insett att det är rätt.

För mig blir det dock en hyllning till Paula Bieler som står upp för det hon tror på och därmed sätter sakfrågan före makten. Den politiska frågan är för henne viktigare än just makten och det hedrar henne för om alla partier hela tiden ska räta sig i ledet och passa in för att optimera antalet röster, så kommer vi bara ha en enda stor homogen massa med flytande politiker till slut.
Jag gillar olika och jag gillar när människor står för det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-for-samkonade-adoptioner-och-abortlagen-1
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7349090
- SD:s Paula Bieler går emot partiets vändning i abortfrågan