måndag 11 november 2019

Mer utlandstänk i Sverige.

Familjen är mitt allt.
Den kommer alltid gå före allt annat och för mig är det så det ska vara.
Familjen är nämligen helig.
Vad som är en familj är upp till var och en för enligt mig behöver det inte ha med blodsband att göra. Det kan vara någon helt utifrån men det som just du själv kallar för familjen, det är heligt för mig.
svt.se

I andra länder har man ett helt annat tänk än här.
Jag älskar verkligen Sverige men anser att vi har fel i denna delen.
Jag hade visserligen inte velat dela hem med hela släkten men lite mer familj än vad som är normalt hade inte skadat. Då tror jag ändå att vi umgås betydligt mer än vad många andra gör.
Vi bor i samma kvarter allihop och äter ofta några måltider i veckan tillsammans.
Barnen kan springa emellan.
För mig är det rätt.

Ett dagis i Värmland har nu flyttat in på ett äldreboende.
För mig är det fantastiskt.
I min värld är det nämligen helt rätt.
Jag tror och anser att många av de bekymmer som finns i dagens samhälle kan kopplas till att dagens barn inte känner sina föräldrar. Arbetet är nämligen viktigare än allt annat och har föräldrarna en arbetstid på fyrtio timmar så har barnen nästan femtio timmar i veckan på dagis.
Det är för mig helt skrämmande.
Om barnen där får träffa äldre människor som kan prata om hur det var förr, spela spel och lära sig normal vett och etikett från grunden så kanske saker hade blivit annorlunda.
De hade utöver det fått ett väldigt rakt förhållningssätt till äldre människor och döden.

När jag under min ungdom var ute i Spanien så var det mer regel än undantag att det var någon mormor med på discot. Märkligast av allt, i mina svenska ögon, var att ingen på utestället reagerade. Hela familjer, från små barn till gammelmormor, gick ut tillsammans.
För mig är det så världen borde fungera.
Generationerna hjälps åt med både uppfostran och kärlek.
Mycket hellre det än att alla sitter på sin kant och gör sitt.
Jag har alltid känt mig utländsk i detta för just familjen, den är viktigast.

Jag hoppas att fler kommuner tar efter detta tänk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/forskolan-flyttade-in-pa-aldreboendet