lördag 3 mars 2012

Bättre stöd för vräkta barnfamiljer

Regeringen har nu avsatt fyra miljoner för att vräkta barnfamiljer ska få bättre stöd. Länsstyrelserna ska gå in och se hur kommunerna jobbar och hanterar vräkta personer och framför allt barnfamiljer. Pengarna är till för att förbättra planeringen av bostadsförsörjningsstödet i de olika kommunerna i Sverige. Jag tycker detta är bra och för många år sedan hade jag en ide om att alla som då fick socialbidrag skulle redovisa vart pengarna de fick gick med kvitton. Min uppfattning efter att ha suttit som kassörska i många år, de första åren gick det att betala med socialbidragslapparna, är att många av de familjer som får detta stöd inte har något hum alls om hur pengar ska användas. Jag minns en familj som varje dag kom och köpte fem Findus färdigrätter till middag, fyra burkar köttfärssås på burk till kvällsmat och till det läsk, chips och godis. Hade dessa personer fått lämna kvitton på vad de handlat kunde socialen snabbt sett var pengarna gått och kanske skickat dem på en kurs för att laga mat. Det hade blivit mycket billigare. Jag säger inte att alla de som får detta bidrag lever såhär men jag har sett många som gör det. Anledningen att vi har pengar över är att vi hushållar med dem och lagar vår mat själv. Vi hade aldrig haft råd att leva på färdigrätter även om vår ekonomi är hyfsad. De som oftast far illa är barnen och de är viktigast i mina ögon. De barn som växer upp på denna färdigmat får inte heller de verktygen för att klara sig bättre den dag de skaffar eget boende. Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör. Ett väldigt klokt ordspråk.