tisdag 6 mars 2012

Fadime Sahindal


Minsta lilla uttryck om att man skulle tycka någonting inte är perfekt inom vissa områden så bli man påhoppad. I detta fall saker som kommer med invandringen; hedersvåldet. Rasist är det första man får höra men saken är den att det enda sättet att komma framåt är att ha en öppen debatt utan förutfattade meningar på något håll. Faktum är dock att de som skriker rasist så fort någon kritiserar någonting med invandringen är den som förstör diskussionen om den. Jag tycker invandringen är bra för Sverige men bara för det ska man inte stillasittande och tigande gå med på allt som innefattas av detta. Integreringen i Sverige har inte fungerar så bra som den skulle och jag tycker straffen är för snälla för de som begår något brott som är så otroligt mot vår kultur. I tidningen Riksdag och Departement nummer 5 i år är hela mittuppslaget ägnat åt Fadime Sahindal som mördades av sin egen pappa 2002 endast 26 år gammal. Pappan gjorde detta för att han tyckte hon hade dragit skam över familjen genom att träffa en svensk kille som inte föräldrarna hade godkänt. Artikeln berättar att 70000 personer inte får välja sin partner och hur många tvångsäktenskap som ingås i Sverige är det ingen som vet. Om det är så många som inte får välja betyder det att det är ungefär 140000 personer (föräldrar) som tvingar dessa personer att gifta sig med någon mot sin vilja. I mina ögon är detta 140000 som inte förstått de svenska reglerna och vad det innebär att bo i landet Sverige. Under min skolgång har jag gått med människor från många kulturer och från många länder och det mest tydliga genom deras diskussioner är att de envist tycker att de människor som missköter sin chans i Sverige inte ska få vara kvar för att de andra då fick dåligt rykte. Jag kan förstå deras tänk. Indien, Somalia, Marocko och Mellanöstern är några av de länder som godtar arrangerade äktenskap. Jag skäms när jag läser att Sverige under den s-styrda tiden ville att Sverige skulle visa mer hänsyn till vilket land personerna kom ifrån och acceptera att de skulle få följa sina seder i Sverige. Nu kommer regeringens utredare, Göran Lambertz, föreslå en total vändning i sin utredning som ska vara klar i vår. Barnäktenskap ska uttryckligen få ett förbud. Jag önskar det hade blivit ännu hårdare. I Sverige får varje människa tänka, tycka och göra i princip som de vill. En enskild människa ska inte kunna gå emot lagarna i Sverige och tvinga någon till något de inte vill. "Inriktningen måste vara att sätta individen framför gruppen eller traditionen" säger Lambertz och jag håller med honom till hundra procent. Mordet på Fadime blev den stora vändpunkten av synen på hedersrelaterat våld i Sverige. Jag hoppas att det inte kommer ske fler och om det ändå händer sätter riktigt hårda straff på de som gjort det och sedan avvisar dem. Begår man ett så fruktansvärt brott tycker jag att man har förbrukat den chans man fick till ett nytt liv i Sverige.