fredag 9 mars 2012

Romer i Sverige

I min värld är alla exakt lika mycket värda! Jag bryr mig inte om vilken Gud folk tror på eller hur de ser ut! Idag finns cirka 50000 romer i Sverige och regeringens uppskattning är att många av dessa är diskriminerade. Därför har nu regeringen lanserat en strategi för att alla romer som föds i Sverige ska ha samma rättigheter som alla andra år 2032. Jag tycker det är bra att det ska ha samma rättigheter som alla andra boende i Sverige! Jag tycker dock inte att man ska glömma att de med detta även har samma skyldigheter som alla andra. Jag har jobbat på många skolor med många olika människor med olika tänk och tycke. I Sverige är det dock något som heter skolplikt vilket innebär att barn måste gå i skolan. På en av de skolor jag jobbade hade jag en elev vars föräldrar var romer och så även denna flicka som var född i Sverige. Flickan var absolut inga problem och en jättego tjej men föräldrarna motarbetade systematiskt hennes skolgång. Vissa dagar dök hon inte upp, andra dagar kom hon ett par timmar sent och ett tag kom hon inte på ett par veckor utan att berätta var hon var. Detta är inte barnets fel utan föräldrarnas. De tyckte inte att hennes skolgång var så viktigt och hur många samtal det än var med föräldrarna blev det ingen bättring. Jag tycker det är en självklarhet att alla människor är lika mycket värda och jag tycker det är skrämmande att det inte är så för alla redan nu! Måste det verkligen till strategier för att alla människor ska ha samma rättigheter!? Jag har läst många poäng mobbning och konflikthantering och en av de saker vi lärde oss var att endel barn gör sig själv mobbade genom att bli "svenssonpoliser" på sina kompisar. Dessa barn blir till slut ensamma då ingen vill vara vän med den som springer till fröken och skvallrar direkt de hör något. Man ska på något sätt passa in i mönstret. Rättigheter kräver skyldigheter.