tisdag 20 mars 2012

Utsatthet som politiker

Idag på nyheterna och i tidningen läser man om att Sölvesborgs kommunalråd Helene Börklund fått email med olika dumma saker skrivna. Hon säger sedan i radion att förtroendevalda är utsatta och att hon fått brev där hennes familj blivit inblandad och att man kan bli nerskriven. Hon tycker de är viktigt att debatten tas upp om var gränsen går och hur mycket man ska tåla. Jag kan inget annat än att hålla med henne. Att vara förtroendevald innebär många gånger att bli ett allmänt "spottplank" och precis som Helene sa spelar det nog ingen roll vilket parti man tillhör för det finns alltid någon som inte är nöjd. Jag har också fått sådana här mail samt telefonsamtal. Det går i princip aldrig att gå någonstans utan att man ska försvara eller tycka någonting om de som styr på något plan. Jag brukar försöka förklara för människor (som oftast tror att en politiker tjänar fem undersköterskelöner i månaden, minst!) att för de allra flesta är politik som alla andra fritidsintressen, man gör det för att det är kul. Man kan för den sakens skull inte veta allt. Visst får de i toppen bra betalt men jag brukar betona att de har lagt åtskilliga år gratis engagemang vid alla olika sorters tidpunkter för att komma dit och att vem som vill kan göra det. Skulle man slå ut lönen på det antal timmar man ägnar åt politiken blir den inte särskilt stor. Jag tycker att det hör till vett och etikett att inte skriva, blogga, twittra, säga eller på något annat sätt prata om andra människor än om just deras åsikt. Tyvärr finns det många som på grund av dumhet istället ägnar sig åt smutskastning av personen med familj än sakfrågan. Det är aldrig ok och jag tycker det kunde varit skönt att slippa det!