torsdag 15 mars 2012

Fler vårdcentraler

Sedan vårdvalet infördes har 190 vårdcentraler öppnats som fortfarande är öppna. Det är enligt en rapport från Konkurrensverket oklart om det blivit just mer konkurrens mellan vårdcentraler men det finns helt klart fler vårdcentraler att välja på. Åtta av tio patienter som blivit tillfrågade har också sagt sig gjort ett aktivt val av vårdcentral. Jag är en av dem. De som upplever det jobbigt att göra ett aktivt val behöver aldrig bry sig utan bara hänga med. Idag behöver man inte stå ut med en läkare som behandlar en illa för då är det bara att byta. Jag hade en läkare som inte pratade så jag förstod. Det var läkarspråk och en knacklig svenska och även om man nu kommer från ett annat nordiskt land behöver inte det betyda att det är lätt att förstå detta. Ingen ögonkontakt och misstankar direkt om att jag ljög eller varit på fest och därför skulle komma tillbaka en annan gång. Jag är inte ensam om att ha dessa upplevelser om just denna läkare utan jag hör ständigt nya saker han sagt eller gjort. Jag blev tvingad att gå till honom vare sig jag ville eller inte vilket gjorde att jag kväntqde och sen körde till akuten i Kristianstad när det var något. Aldrig att jag skulle gå frivilligt till honom. Så fort vårdvalet genomfördes bytte jag till Hälsoringen och där trivs jag bra. Det är kanske inte samma läkare alltid men mig spelar inte det någon roll för jag kan se det som en styrka att det inte är samma vanliga, med samma förutfattade mening som sitter där och bedömer mig. Jag har tidigare gjort massvis med tester om mina allergier och min trötthet (som jag aldrig visar) och aldrig fått några svar. Läkaren på Hälsoringen löste det direkt och mina problem är nu i princip bortblåste med hjälp av några tabletter. Vilken skillnad det kan göra när man kommer till någon som lyssnar när man säger att man har ett problem och som inte bara antar att det är en gnällig ungdom som sitter. Tacka vet jag vårdvalet!