fredag 2 mars 2012

Neutrala försäkringar

Den 21 december i år kommer med all sannolikhet en ny lag mot diskriminering träda i kraft och jag tycker detta är riktigt bra! Anledningen är en EU-dom som nu sätter stopp för att kvinnor och män ska betala olika för samma försäkring. Lagrådsremissen föreslår att båda könen nu ska betala lika mycket i försäkringspremier och att de ska få ut lika mycket i ersättningar. Jag tycker detta är bra för då kan jag, ävenom jag kunnat göra det några år nu, skriva bilen på mig. Min bilförsäkring blev många tusen dyrare när jag var yngre men det kan jag ha viss förståelse för men det var även skillnad på om den stod på en X eller Y-kromosom. Min mammas bilförsäkring höjdes när hon kom över en viss ålder men pappas hade inte gjort det fast han var äldre. Denna nya lag ska nu ändra på detta och det tycker jag blir mer rättsvist. Förhoppningsvis sänker de nu premien så den blir lika istället för att höja den för alla.