måndag 19 mars 2012

Nationellt vaccinregister

Ett nationellt vaccinationsregister som ska vara obligatoriskt kommer förmodligen införas om regeringen får som den vill. Anledningen är att man vill ha koll på vilka som har vilket vaccin och enda sättet att inte komma med i registret är att inte vaccinera sig. Genom att ha ett register kan de se täckningsgraden av vaccinet i en större utsträckning. Tankar finns även på att exempelvis vaccin som det vi hade mot svininfluensan ska vara med i registret. Anledningen till det är de många fall av narkolepsi som dykt upp efteråt. Jag tror det kan bli bra med ett register och för min del kunde det gällt alla vacciner. Det behöver inte betyda att bara för att man är vaccinerad är man helt skyddad och det vet jag av personlig erfarenhet. Jag har haft påssjuka för några år sedan trots att jag är vaccinerad mot det. Jag var ett av femtio fall, så många som upptäcks varje år, och läkaren trodde inte sina ögon när jag kom in. Jag tycker det är bra med de vanliga vaccinerna som barn får men jag har inte vaccinerat mig mot exempelvis svininfluensan och det är jag tacksam för. Jag hade säkert fått narkolepsi med min tur. Jag tror på kroppens egen kraft.