tisdag 6 mars 2012

Tacka nej men få a-kassa ändå

Tackar en arbetssökande nej till ett jobb idag minskas deras dagpenning med 25% i 40 dagar och skulle de tacka nej till ytterligare ett jobb kommer dagpenningen sänkas med 50% i 40 dagar till. Räknas detta om till hela dagar blir det tio respektive tjugo dagar med ersättning som försvinner. I den utredning som nu har gjorts kommer personen som tackar nej bli avstängd från a-kassan i fem dagar och sedan den andra gången i tio dagar. Skulle man tacka nej även den tredje gången blir avstängningen 45 dagar. Reglerna kommer bli tuffare genom att en arbetslös som inte söker jobb aktivt kan få sin ersättning indragen i ett visst antal dagar. Idag kan man få en minskad dagpenning men detta kommer alltså att försvinna. Personer ska kunna bli avstängda, vilket nu kommer vara den enda åtgärd som kan göras, i max 112 dagar. Den som söker jobb kommer utöver detta få ett större ansvar för att visa hur aktiv personen i fråga är med att söka ett nytt jobb. Jag tycker att dessa nya regler är bra. Det blir "billigare" att tacka nej till ett jobb och detta tycker jag är bra då det kan vara så att det är ett jobb som absolut inte passar personen ifråga. Det personliga ansvaret tycker jag också är bra för jag är övertygad om att de flesta mår bra av att jobba och träffa folk. Alla behöver det sociala. Det är den enda anledningen till att jag jobbat, det sociala. Ekonomiskt behöver inte jag de få timmarna jag jobbar men mentalt behöver jag träffa andra vuxna människor ibland. Hjärnan kan bli lite grötig av att bara vara hemma alltid.