onsdag 14 mars 2012

Slakt med bedövning

I mångt och mycket tycker jag Sverige redan ligger före EU inom vissa områden. Ett exempel är slakten. EU har kommit med en ny djurskyddslag som ska börja gälla 2013 och i den finns det regler om hur slakterierna ska få bedrivas. Sverige har redan starka djurskyddslagar och här måste ett djur bedövas innan man får tömma det på blod. Tyvärr har andra EU-länder fått undantagstillstånd från detta på grund av religiösa skäl vilket gör att djuren får avblodas utan bedövning. Jag bryr mig inte om vad anledningen är. Djur ska inte behöva lida mer än absolut nödvändigt och jag tycker det är barbariskt att år 2012, som det är nu, ska tillåtas att plåga ihjäl ett djur. EU borde sätta upp minimikrav inom sådana här områden och se till att de sköts. EU är ändå en liten bit på vägen då det diskuteras om det ska bli en lag om slaktmärkning. Det innebär att det om det blir så ska synas på märkningen ifall djuret var bedövat eller inte vid slakt. Jag tycker det är bra om det blir så, så vi som tänker på djurens bästa kan välja att äta kött som är märkt med "bedövat".