torsdag 1 mars 2012

The Fugees


Ett av de bästa band som finns, the Fugees! För många år sedan hade jag förmånen att se detta förträffliga band live i Köpenhamn. Inledningen till Ready or Not ska spelas på maxvolym och den ger mig rysningar i hela kroppen. Texten är fantastiskt bra om man hinner med att höra vad de säger, jag kan den utantill. Pras, Lauryn och Wyclef blandar reagge, hiphop och r&b i en fantastisk blandning som gör att det inte går att stå still. Tyvärr finns inte bandet längre men skulle de återförenas igen är jag den första som kommer beställa biljetter.

I play my enemies like a game of chess, where I rest,
No stress
If you don't smoke sess, lest.
I must confess, my destiny's manifest

De gör även covers och då bland annat på No Women No cry som Bob Marley brukar sjunga. Jag tror att den låten är en av de låtar som lättast missuppfattas. Många tror att den handlar om att om man inte har en kvinna/tjej blir livet bättre. Man behöver inte gråta över henne. Kollar man texten och dessutom läser allt man kommer över om musiken så handlar texten om att han tröstar en kvinna. Han ber henne att inte gråta på felvänd engelska. Hon gråter över någon och något hon förlorat för länge sedan.

No woman no cry, no woman no cry.
Hey, little sister, don't shed no tears
no woman no cry say say say.
I remember when we used to sit in a government yard in Trenchtown.
The hypocrites as they mingled with the good people we meet.
Good friends we had Oh good friends we've lost
Along the way hey.
In this great future,
You can't forget your past so dry your tears I say
And no woman no cry. No woman no cry say say say.
Hey, little sister, don't shed no tears
No woman no cry and to my peeps who passed away

Jag hoppas verkligen The Fugees återförenas igen för Bob Marley lär jag aldrig få se.