lördag 3 mars 2012

Stasi-sekretessen står kvar

Riksdagspartierna har samtalat och kommit fram till att det inte finns några skäl att lätta på sekretessen som finns hos Säpo. Detta handlar om deras papper om svenskar som var i samröre med Stasi. Stasi innebär den östtyska säkerhets- och underrättelsetjänsten. Anledningen att det inte kommer lättas är att de tror att det kan skada Säkerhetspolisen samt de enskilda personer som kan nämnas. 57 svenskar har enligt Säpo haft samröre med Stasi och av dessa har två fall (1971) lett till domar för förberedelse av spioneri. Jag tror att det är min ålder som gör att detta inte stör mig så mycket. Det är många år sedan detta hände och jag var förmodligen inte ens påtänkt på denna tiden. Jag förstår att det finns de som vill veta men samtidigt håller jag med om att det förmodligen skadar mer än det gör nytta. I sinom tid kommer det att komma fram ändå.