måndag 28 oktober 2013

En livsnerv in i Sverige - E22

Få saker är så viktiga för ett land som en fungerande infrastruktur. Var motorvägen är placerad är dessutom väldigt viktigt och då jag är från Blekinge kommer jag alltid se till vår motorväg först. Jag anser inte det vara konstigt då jag verkligen tycker att vår motorväg är en av de viktigaste i hela Sverige. En livsnerv.

Blekinge är inget stor landskap eller län. Vi har inga riktiga storstäder. Vi har dock något som är väldigt viktigt:
  • Vi har stora hamnar med mycket trafik.
  • Karlshamn är en av de största hamnarna i Sverige och mycket trafik över vattnet in i Sverige går här igenom. Mycket utländska chaufförer kommer hit detta håll.
  • Godstrafiken går från Blekinge vidare ut i hela Sverige.
  • Vi är det första län många kommer till när de kommer till vårt land.
  • Karlskrona har stora färjor med mycket passagerare till Polen.
  • De som vill ta sig vidare från Skåne väljer många gånger att köra genom vårt vackra landskap.
  • Vi har stora industrier som är beroende av infrastrukturen.
Hur enkelt är det då att förklara detta:
  • Att det inte bara är femtiosträckor utan även trettio på den stora Europavägen genom Blekinge.
  • Att det inte är fyrfilig motorväg genom hela länet.
    trafikverket.se
  • Vägen bromsas av rondeller.
  • Det står fartkameror för att kontrollera vid lägre hastigheter.
  • Det är bara vajerräcke på de flesta sträckor.
Vi har en livsnerv in i Sverige men har inte vägarna till det. Det räcker att en lastbil, husvagn eller någon "rädd för att gasa" kör på vägen för att det totalt ska stoppas upp. Uttryckningsfordon har problem att ta sig fram om det händer någonting och då en person härom året fick böter när de gasade upp för att släppa förbi dem fick de böter. (Sverige i ett nötskal)

För att företagandet ska kunna fungera här och uppåt i Sverige behöver vi fungerande vägar. Sydostlänken måste byggas och fyrfilig motorväg genom länet är väldigt viktigt. För att någonting ska kunna utvecklas behöver förutsättningarna finnas och det minsta invånarna kan begära är vägar utan hinder i olika former.

De som nu tänker på miljön så tänker jag såhär: Alla som har kört på en två-ett-väg vet att det gäller att gasa. Och bromsa. Gasa. Bromsa. Så upprepas det konstant hela tiden. Hur bra kan det vara för miljön? Jämn körning måste vara det bästa och det finns det möjlighet till om det är minst två filer på båda hållen.

Vi behöver en fyrfilig motorväg genom Blekinge samt sydostlänken och jag ska göra mitt absolut bästa för att trycka på detta om jag kommer in i riksdagen.