lördag 5 oktober 2013

Det här med demokrati..

Jag blir många gånger rädd när jag slår på nyheterna eller tittar i tidningarna. Norge går nu mot förändringar och världen häpnas med svensk media i spetsen. Hur ska detta gå till?
Ett parti som inte följer gängse vägar har nu kommit in i regeringen.

Jag tänker såhär: Demokrati.
Det är det finaste ett land kan ha.
sverigesradio.se
Det är det rättesnöre vi har för att se vad folket, den allmänna viljan tycker och känner.
Det ska vi inte lägga oss i förutom på det sätt att motarbeta de man inte vill ha med i regeringen med egna argument för jag ser det som så att om nu ett parti har tagit sig in på denna nivå, med åsikter som inte finns i de andra partier, bör det bli en tankeställare för dem.
Varför styr inte de längre?
Vad gör att de inte längre fick folkets röster?
Deras politik kanske helt enkelt inte är vad människor vill höra?

Media ska i mina ögon vara objektiv. De ska inte tycka, bara föra fram nyheten som världen måste berikas med. Reporterns syn på det hela får absolut inte skina igenom!
Gällande denna nyhet får jag ändå erkänna att media har varit hyfsat opartiska vilket jag tycker är bra.

Jag är inte insatt i grannländernas politik utan kan enbart dra i stora drag vad som händer där. Till viss del tycker jag att det är viktigt för Sverige men till stor del inte. Vi har en förmåga att döma och se oss som bättre när det inte går som media eller styrande vill. När våra grannländer luckrar upp viss politik gör vi tvärtom och vilket som är bäst kan bara framtiden utvisa. Jag tror inte vi är varken bättre eller sämre än några andra.

Jag vill dock säga grattis till Fremskrittpartiet och Höyre för de har uppenbarligen gjort ett för dem bra val i demokratins anda så det är bara till att acceptera det oavsett vilket man röstade på.
De närmsta åren kommer bli politiskt intressanta i vårt västra grannland.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5662377
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5661321