fredag 18 oktober 2013

Ungkarlsdröm Utan Personligt Ansvar

Under min barndom har det lyssnats på väldigt mycket musik. Väldigt mycket av den var svensk musik i olika former och Gösta Linderholm var en av dem som med jämna mellanrum dök upp på LP-spelaren. Vissa saker smittar av sig och mitt hem är fullt av musik även om det inte är just LP-skivor som trängs i hyllorna. Vissa låtar fastnar och andra inte. Spotify och Youtube är fantastiskt på så sätt att det mesta finns där. Dock inte allt. Denna låt finns enbart på spotify och inte på youtube ännu. Jag hittar inte heller texten eller ackorden till den så med förbehåll  för att det inte är exakt rätt kommer det nedan. Mer musik åt folket!

Som liten trodde jag denna handlade om att mannen som sjöng skulle dö men tiden har gjort mig åtminstone lite visare. I alla fall läskunnig och mer förstående för vad jag hör så jag vet att det inte är så. Jag tycker texten och uppgången till refrängen är otroligt fin.

Låten kommer från LPn "In kommer Gösta,
Gösta Linderholm - Jag vill särskilt tacka herr Fantasi, herr Ågren och herr Glader för tillkomsten av denna skiva."

Jag har skrivit ut ackorden i D men egentligen ska det vara Am, E, D samt A, E och D.

Ungkarlsdröm U.P.A (Utan personligt ansvar)
Gösta Linderholm

            Dm                               A
Jag är ungkarl och fri i min vilja,
                Dm           G                A
en smula galen och outtröttligt kär
  Dm                            A
I Elsa, Britt och Kristina
              Dm           G             A
och jag önskar de alla vore här

Jag har flyttat till en lya i Vasastan
och har det så bra som jag kan
Ser dig ibland, gå förbi på stan
Oh min Gud, vad jag längtar hem ibland!

D                            A
Tänk, att få somna in,
          G                       A        D
på en mjuk, varm och moten kind
                                       A
Och känna en smeksam hand
        G             A       D
som sätter min själ i brand

Men efter ett par tre pilsner-buteljer
så står jag framför spegelen
och hör hur min röst utbrister
Det var fan en sådan vacker en

Stärkt går jag ner på krogen
med Barnängens glans i mitt hår
och jag dansar i tangon yster
till toner från en tenorsaxofon

Tänk, att få somna in,
på en mjuk, varm och moten kind
Och känna en smeksam hand
som sätter min själ i brand

Sista dansen trår jag med en kvinna
hon säger "Det kostar dig femtio spänn"
Det du får kan jag inte säga nu,
det får du se och uppleva sen

Och så leker vi man och kvinna
och en fulländad Eros jag blir
Vaknar upp efter sista akten,
och känner mig matt och förbi

Tänk, att få somna in,
på en mjuk, varm och moten kind
Och känna en smeksam hand
som sätter min själ i brand

Så hör jag hur dörren slår med en smäll
Barnängens glans har tagit slut
Nu ska jag vänta in en ny morgondag
och dansa vidare i valsen som förut

Jag längtar så till din brinnande famn
där allt var mjukt och fint
där kunde jag lösa min ångest ibland
Oh min Gud, vad jag längtar dit!

Tänk, att få somna in,
på en mjuk, varm och moten kind
Och känna en smeksam hand
som sätter min själ i brand

Tänk, att få somna in,
på en mjuk, varm och moten kind
Och känna en smeksam hand
som sätter min själ i brand

Och så
Tänk, att få somna in,
på en mjuk, varm och moten kind
Och känna en smeksam hand
som sätter min själ i brand