onsdag 30 oktober 2013

Högtofta skola.

Det är sällan jag skriver om något lokalt från min egen kommun men nu ska jag göra det. Jag kommer från, och bor kvar i än, Sölvesborgs kommun som är en mindre kommun i länet Blekinge. Vart jag än reser tror de jag träffar att jag är skåning och det kanske inte är så konstigt, även om jag inte kan se det, då vi bara har cirka två mil till den skånska gränsen.

Sölvesborgs kommun har sedan urminnes tider varit rött och styrs av S, Mp och V. Så länge jag har sysslat med politik har det varit så. Jag har hållit på med politik så länge jag kan minnas men började sitta med i nämnderna när jag precis fyllt arton. Jag kom in i Barn och Utbildningsnämnden.
På ett av de första möten jag satt var det stora protester och utanför kommunhuset trängdes uppretade föräldrar och barn som ställde frågan till mig när jag kom om jag var en av de onde eller gode.
Jag minns att jag var så pass ny att jag inte riktigt förstod vad de menade.
Beslutet som låg på vårt bord då var om Nogersunds skola skulle vara kvar eller inte.

Då jag blev färdig lärare fick jag inte längre sitta med i denna nämnd men även om jag inte var med där kom ytterligare ett beslut upp och denna gång handlade det om Gammalstorps skola.

Nogersund och Gammalstorp. Räknas inte detta som landsbygd och småskolor?
S, V och Mp slår upp stort i tidningarna om att nu ska Högtofta skola byggas ut för de vill värna om småskaligheten och att det ska finnas en skola för alla. Allas behov ska tillgodoses och Alliansen och Moderaterna får en känga om att de hoppas att vi går med på deras förslag. De pratar om att de vill att det lilla ska finnas kvar så att det ska fungera för många.
Vidare tar de upp att vi varit emot utökade platser inom förskolan.

aftonbladet.se
För att sedan försöka "banka in" sitt budskap skriver de en syrlig insändare om vad bra de är för kommunen och att Moderaterna ska gå med på det. Snacka om härskarteknik. Skriker man högt och upprepar sitt mantra många gånger kanske några tror på dem. Detta är vår vilja de gjort om till sin.
Jag tror inte väljarna glömt att de redan lagt ner två av våra små skolor.

Nu har jag fortfarande inte lärt mig att dricka kaffe men hade jag gjort det hade jag satt i halsen. Moderaterna har från första början varit emot nedläggningen av de småskolor som den rödgröna röran så effektivt lagt ner de sista åren. VI ville ha dem kvar. Vi har länge kämpat och påpekat vilket skick Högtofta är i. Nu gör de röda politik på det vi velat under många års tid. Min första tanke var: Är ni rädda för att förlora valet?Att detta kommer så tjusigt med tidningarna inringda men ingen från Alliansen där visar tydligt på att detta är valfläsk och jag blir rädd för vad som kommer efter valet.
Ska det satsas rejält på en skola för att de sedan vill bomma igen någon annan?
Så har de gjort innan.
De skulle INTE stänga Nogersund. Någon som har ett barn i Nogersunds skola nu?
Nej. De eleverna går i Hällevik för de stängde skolan trots löftena om motsatsen.

Utöver detta påstår de att vi har varit emot fler förskoleplatser i kommunen. Jag skulle aldrig bete mig eller göra såhär mot någon annan. Jag fungerar inte så. Jag vill att allt ska bygga på ärlighet.
Vi har varit emot storförskolor, ja. Vi tror inte det bästa är stora enheter med väldigt många barn samlade då vi tror att det är bättre för barnen med små förskolor. Vi ville ha, och vill fortfarande hellre, att det ska finnas flera mindre förskolor spridda i kommunen för att alla barn ska få en närhet till sin förskola. Inte att de ska slussas till större enheter. Vi vill ha alternativ för barnen och deras föräldrar. De vet bäst vad som fungerar för deras barn och vi ska ge dem alternativen.
Tänk att i varje by kunna ha en liten förskola anpassad till de barn som finns där istället för att som nu köra dem till Nogersunds förskola, Kanehall eller den nya i Mjällby.
De som pratar om småskalighet nu vägrade godkänna någon typ av alternativ förskola. De nekade alla. Sedan Alliansen ändrade den lagen, och gjorde det omöjligt för kommunen att neka nya fristående förskolor, har flera alternativ förutom de kommunala kommit till. Det har blivit valfrihet för Sölvesborgs föräldrar trots att S, V och Mp inte ville det.
Om detta är de väldigt tysta och nämner inte med ett ord.

Moderaterna är överlyckliga att de röda äntligen har vaknat och prioriterar Högtofta precis som vi velat under många års tid. Tack! (Det var på tiden)