måndag 17 september 2018

Åldersskillnad.

Om man kan dra ett streck för när man börjar räknas som gammal, så klarar jag mig nog ett tag till.
Artikeln berättar att yngre människor sällan svarar i telefon.
Speciellt inte om det är ett dolt nummer.
svt.se

Hej allihop!
Jag är en av dem som aldrig svarar i telefon.

Först och främst svarar jag aldrig under arbetstid såvida det inte är arbetsrelaterat.
För det andra så svarar jag knappt när jag är hemma heller för jag vägrar ta den tid jag har med barnen för att använda till att prata bort med någon annan.
Mobilen ligger på köksbänken från det att jag kommer hem tills jag lagt barnen.
Ringer det ett nummer jag inte känner igen så är min uppfattning att de kan maila eller skicka ett sms om de vill få tag i mig.
Jag har ingen telefonsvarare då det betydde att jag fick lyssna av hur många "klick" som helst.
Människor som lägger på när rösten har pratat klart.
Jag har inte tid med det.

Ett dolt nummer svarar jag inte på.
Ett nummer jag inte känner igen kollar jag upp.
Är det någon jag känner ringer jag upp dem men annars får det vara.
Skulle det vara en felringning så blir det bara onödig tid.
Jag har utöver det en inbyggd mekanism som säger att människor främst är arga när de ringer då detta har hänt rätt mycket förr.

För mig är det då lättare att läsa ett arg mail eller sms.
Smsen och mailen kan det bli sisådär med också.
Likadant med Messenger eller sociala medier.
Då alla husets enheter är inkopplade på samma konton så betyder det att det kan ta veckor innan jag ser ett sms. Har någon tryckt bort det i en annan enhet så ser jag det aldrig.
Har någon annan öppnat det och låtit det vara så ser jag det inte heller.
Jag svarar alltid om jag ser det som kommer till mig även om det kan hända att jag med missar.
Det har hänt att någon ringt precis samtidigt som jag ska svara och sen glömmer jag det.

Med andra ord; jag räknas som yngre för yngre människor gör som jag!
Vill ni få tag i mig?
Testa mer än en gång.
Telefonledes är det svårt med men mailen fungerar bra.
I tredje hans sms.
Och allt ovan gäller oavsett om det är positivt eller negativt.
Alla åsikter är välkomna så länge de håller sig inom ramen för vad som är ok.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svara-pa-dolt-nummer-aldrig-i-livet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ar-det-okej-att-ringa-telefonsamtal