fredag 28 september 2018

Äntligen!

Nu ska jag kanske få arbeta tills jag är 70 år!
Jag ser verkligen inte ett bekymmer med det men tänker inte på denna siffra som många andra gör. Jag ser nämligen problemen med dagens pensionsålder.
svt.se

Den som vill arbeta efter pensionen får inte det hur länge som den vill.
Detta tillsammans med att det är en oerhörd brist inom flera yrken.

Jag kan se mitt eget yrke.
Försök få in en lärarvikarie.
Helst en utbildad som kan komma när det är något enstaka möte jag ska på.
Det är helt omöjligt.
Det är inte ens värt att köra till skolan jag arbetar på för två timmars jobb vilket resulterar i olika scenarior. Antingen kommer det någon ungdom utan utbildning eller får jag hoppa över det mötet.

Som den patriot jag är för människors frihet så tycker jag att höjningen är bra. Jag anser dock att vissa arbeten bör undantas och att personen själv ska få välja.
Jag vet många som gärna arbetat lite längre men där kroppen säger stopp.
Jag inser att just det problemet är övergående då det är få i min generation som har den sortens arbeten.

Hårda kroppsarbeten finns visserligen kvar men de flesta förändras med tekniken.
Det är inte samma sak att arbeta i skogen idag som för hundra år sedan.
Att arbeta inom industrin är inte samma sak idag som för femtio år sedan.
Tekniken hjälper människan.

En höjd pensionssiffra innebär inte ett tvång för mig, utan en valmöjlighet.
Jag tycker om att få välja själv.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslaget-pensionera-dagens-35-aringar-forst-vid-70-ar