söndag 2 september 2018

En förbättrad frihet!

Hej då alla telefonförsäljare.
Nu blir det jobbigt för er.

Från och med igår är reglerna i Sverige ändrade.
Du kan visserligen fortfarande köpa något via en telefonförsäljare men nu måste de skicka hem ett papper och få det underskrivet innan köpet går igenom.
Jag tackar å alla äldre människors vägnar.
svt.se

Telefonförsäljning i all ära.
Alla lurendrejeriföretag får nu ett bekymmer.
Inte nog med att de ska lyckas lura någon i telefonen, nu måste de även skriva det så snyggt så att någon måste skriva under det och skicka tillbaka det.
Tider förändras och det mest märkliga är att denna lag har tagit så lång tid att få igenom.
För mig borde det vara en självklarhet att man inte ska kunna ringa och lura vem som helst.

Stackars alla äldre som råkat ut för alla de oseriösa företag som finns!
För det är många som har blivit lurade.

Nu väntar jag på att Nix ska bli mer effektiva för det ringer jämt och ständigt.
Den sista tiden har det även börjat ringa från diverse utländska nummer men då svarar jag inte. Risken är att de ringer för att de ska lura på något då lagen som gått igenom bara gäller i Sverige.

Min generation är inte så godtrogen som den äldre i detta.
Få i min ålder svarar när de inte känner igen numret och till och med yngre människor vet att de inte ska lämna ut några uppgifter.
Det har verkligen blivit skillnad.
När jag var ung fick man hem en katalog med alla på skolans telefonnummer.
Där stod inte bara telefonnummer utan även fulla personnummer som kunde användas om man skulle ringa märkliga nummer från telefonkiosken..
Vi hade många glada skratt till detta och det enda vi behövde göra var att leta upp någon äldres personnummer. Linjerna finns säkert kvar än idag men tillvägagångssättet är annorlunda.
Idag skyddar man allt.

Jag är glad över denna lag och hoppas att den ska skydda människor från alla de oseriösa företag som finns där ute.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trader-i-kraft-idag-telefonforsaljning-ska-bekraftas-med-signatur