fredag 7 september 2018

Vi bor på landet..

..och anses lite trögare.
Inställningen är rätt hemskt faktiskt.
Artikeln säger att det bor fler högutbildade vid städerna.
Det må så vara.
De säger att människor på landet är mer rädda för saker såsom flyktingar och inbrott.
Nähä.
Att vi på landsbygden inte anser att de som styr lyssnar..
Ok.
svt.se

Här kommer min landsbygdsröst:
De som styr lyssnar inte.
Jag har visserligen valt ett parti men känner inte att jag måste hålla med om allt för min uppfattning är väldigt klar. Stockholm förstår kanske saker, men det sker betydligt senare än på landet.
Miljön anses viktig?
Självklart är den det men vi ska kunna komma till våra arbeten utan att gå bankrutt för att vi äger en bil som måste ha bränsle.

Vi är rädda för flyktingarna.
Hur många flyktingar har Södermalm?
Hur lätt är det att göra inbrott i en lägenhet jämfört med en villa där det knappt finns grannar?
Har de bott i samma by som ett asylboende och sett den dagliga trafiken av blåljus?

Artikeln säger att på landsbygden är man kritisk till vanlig media.
De påstår att det är kopplat till att vi på landet har en lägre utbildning.

Hej Stockholm!
Jag har betydligt högre utbildning än de flesta jag stöter på.
Jag bor på landet, är kritisk till storstan och kritisk till Public Service.
Jag läser dock ändå nyheterna flera gånger varje dag och kan redovisa det mesta som händer i Sverige.
Jag anser trots detta att Stockholm lever i en bubbla som inte liknar den sanning jag anser mig se ständigt. För sex år sedan blev jag jagad med blåslampa för att jag kritiserade böneutropen som började godkännas. Det är fortfarande över min döda kropp att jag hade godkänt detta men idag är det till och med ok för Stockholm har nu äntligen upptäckt samma sak.
Varenda gång jag var lite kontroversiell, enligt Stockholm, så har det blivit ett väldans liv.
Tänk att jag till och med har fått samtal om att jag inte kan musicera för människor som inte delar min åsikt!
Jag har fått påpekande om vilka jag umgås med och det anses fortfarande inte vara helt ok.
Så Stockholm: När ni inser att människor som inte delar samma partibeteckning som ni också är människor. Helt vanliga trevliga individer, de flesta, så blir det ok.

Rösterna här på landet tillfaller till stora delar "fel" parti.
"Fel" i den bemärkelsen att Stockholm inte förstår att det enda de lyckas med genom uteslutning är att ge dem fler sympatier. För mig spelar det ingen roll.
Jag tror på den enskilda individen och vägrar idiotförklara alla som inte röstar som jag.
Jag tänker istället såhär: "När ska Stockholm vakna ur den bubbla de lever i"?

Invandringen är inget rosa skimmer som bara löser sig själv för att Stockholm äntligen ser bekymren.
Vill man att människor på landet ska rösta på de "vanliga" partierna kanske de vanliga partierna ska ta sig en funderare och börja lyssna på vad människor säger på landet.
MEN. Först av allt kan man be om ursäkt för hur man har betett sig.

Hälsningar från landet, men varken lågutbildad eller lättkränkt man.

https://www.svt.se/opinion/landsbygden-kan-avgora-valet-pa-sondag