måndag 24 september 2018

En röst till Söder.

349 personer valda av Sveriges befolkning sitter i riksdagen.
Reglerna för vem som ska vara talman har varit fastställda sedan lång tid tillbaka.
För mig finns det därmed inget alternativ och jag hoppas att mina partikollegor idag sätter ner foten.
Hade jag suttit i riksdagen hade min röst gått till Björn Söder som andre vice talman.
För mig är det en självklarhet.
svt.se

Kutymen säger att man ska lägga ner sin röst när det gäller omröstning kring ett annat parti.
Sverigedemokraterna har berättat att de kommer stödja Alliansens talmansförslag.
Nu hoppas jag att Alliansen ser till att vi inte kvalificerar oss som småbarn.

Vänsterpartiet har lagt fram en egen kandidat.
Vänsterpartiet.
Det känns som ett skämt när ett parti med en totalt fruktansvärd bakgrund ser sig själv som bättre än någon annan. DE anser sig vara ett bättre alternativ.
Miljöpartiet, som tyvärr lyckades hänga kvar i riksdagen, har lovat att stödja vänsterns förslag.
Hur är det nu med människors lika värde?

Vänstern och miljöpartiet anser inte att Söder är en värdig representant för Sverige och vill inte ha honom på den posten. Kan någon se något annat ställe man kunde gjort såhär på utan att kallas för mobbare?
Det är ok att mobba för den goda sakens skull?

Ett parti som vunnit många av sina röster genom att enskilda individer fört sin talan på exempelvis somaliska, i Sverige, har åsikter om att Söder pratat om vad svenskhet är.
Hur kommer riksdagen se ut om fyra år när några representanter för varje språk som presenteras i Sverige, tillsammans med imamer som i Alby, fört sina kampanjer?
Mångkulturell blir nog en snäll förklaring.
För mig är det då väldigt viktigt att man följer fastställda regler.

Jag vet.
Alliansen anses inte följa gängse regler då de räknar sig som ett istället för fyra enskilda partier men jag hade inte brytt mig om vänstern, miljöpartiet och socialdemokraterna hade velat föra fram en kandidat tillsammans heller.

Kutymen säger att det tredje största partiet ska ha vice talmansrollen och jag anser att den regeln ska följas oavsett vilket parti som blir tredje störst.
Demokratin, folkets demokrati, måste få visa vägen.
Jag hade lagt min röst på Söder för att visa detta för jag anser att reglerna är viktigare än att jag tyst ska tillåta en kommunist ta en så viktig plats i Sverige.

Jag hoppas att mina partikamrater tänker likadant och visar det för allt annat är absurt.

https://www.svt.se/svts/talmansval-en-hemlig-historia
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljopartiet-lamnar-besked-i-talmansfragan
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-kommer-att-rosta-pa-alliansens-talmanskandidat