söndag 23 september 2018

Det trygga landet.

Jag uppmanar alla att göra det jag älskar mest; bli lärare!
Det finns inget mer stimulerande yrke och det kan jag säga efter att ha provat på det mesta.
Jag blir dock oerhört oroad när jag läser nyheterna och ser hur det ser ut.

Våld och sextrakasserier är det främst lärare för äldre elever som råkar ut för.
Gymnasiet och högstadiet.
Vad har då hänt där de sista åren som gör att det blivit väldigt otryggt?
Min uppfattning är väldigt klar.
Bildresultat för svt våldtäkt
svt.se
Våldtäkten på en lärare utanför Jönköping är helt hemsk.
Hon blir intryckt i ett rum och våldtagen av en elev.
Han nekar. Killen är inte dömd så jag ska inte nämna några namn men alla papper ligger på nätet och han behöver tolk. Det är synd om alla dessa barn.
Det enda som har blivit rätt här är att han är avstängd och hon får gå till sitt arbete.
För det måste ju verkligen vara väldigt roligt att gå tillbaka till sitt arbete för att möta allas ögon, viskningar och prat bakom ryggen.
Hon kommer aldrig kunna arbeta kvar där.

Fysiskt våld mot lärare har nästan fördubblats på fyra år.
Vad har hänt på fyra år som skapat dessa problem?
Kan det möjligt vara kopplat till skjutningarna och våldtäkterna som även de blivit vanligare?
Finns det några större förändringar som skett i vårt samhälle?

Ja, beroende på vem man frågar så kommer svaret bli olika.
Det är säkert bristen på fritidsgårdar som är orsaken.
Kanske alla barn som inte får åka på semester varje år eller de vars föräldrar skilt sig.
Det kan även vara människor som flyttat hit och saknar de värderingar vi har.
Saknar synen på jämställdhet.
Men det är en tanke och inget jag vet.
Det är nog fritidsgårdarnas fel..

Jag väntar på att alla ska öppna ögonen så att vi kan få ett slut på dessa bekymmer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sextrakasserier-mot-larare-okar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/gymnasieelev-misstankt-for-valdtakt-haktas