fredag 14 september 2018

Snedtänkt. Igen.

Lärarassistenter till skolorna!
Alla problem kommer att lösas!

Ständigt sitter det någon förståsigpåare som tror sig veta vad som är bäst istället för att kolla med verkligheten hur det fungerar.
Utbildningen för lärarassistenter är igång.
Min stora undran är egentligen varför?
Varför ska de utbildas?
svt.se

Dessa personer ska läsa i ett år för att kunna bistå lärarna i det de gör.
Jag må vara korkad trots alla år i skolan för jag förstår verkligen inte varför.
Vad ska de göra?
Rätta böcker?
Jag måste ändå gå igenom dem för att se då jag är ansvarig för deras omdöme.
Sätta omdömen eller betyg?
Det är de inte behöriga till.
De kunde få gå på alla meningslösa föreläsningar och hittepåprojekt som vi tvingas lägga tid på. Ska det inte samverkas med kreti och pleti från diverse skolor så ska det styras upp hur vi ska planera. Det hade besparat lärarna många timmar som sällan ger någonting.
Annars har jag inte en aning.

"Vi hjälper lärarna med sådant de inte ska behöva göra eller inte hinner med. Socialt arbete och att se eleverna.. Det kan också innefatta saker som att förbereda teknik inför lektioner, vara rastvakt och hantera konfliktlösning mellan elever".
Jag känner att de styrande helt har missuppfattat väldigt mycket och min bestämda uppfattning är att människor som bestämmer om dessa utbildningar inte har en aning.
Vad är det egentligen dessa människor ska studera i ett år?
Tror de att lärare kan gå igenom varje klass utan att se eleverna?

Jag låter säkert arrogant. Jag förstår det.
Absolut inget illa ment mot dem som nu studerar för att läsa är aldrig fel oavsett.
Jag är bara skeptisk till det hela.

Det värsta som finns är att inte vara på plats som lärare.
Det tar nämligen tio gånger mer tid att förklara allt för en vikarie än att göra det själv.
Ska nu tid tas för att delvis förklara för någon annan?
Yngre elever vill inte gå till vem som helst.
Du kan ha tio rastvakter ute men innan de kommer upp i ålder kommer de ändå leta upp klassläraren då den personen är tryggheten. Den som förstår.
Detta gäller oavsett om de har slagit sig eller bråkat.
De är dåligt klädda för vädret eller trötta.

Hur tänker de nu att lärarna ska göra?
Ha två timmar mer i lektion varje dag för att någon annan ska rätta böckerna?
Planeringen är det som tar tid, lektionerna är det enkla.
Ska någon annan planera?
Ja, då kan man ju undra varför en lärare ska gå fyra år på högskola.
Hur ska assistenternas löneanspråk se ut?
Hur mycket är en person värd som ska gå och flumma runt på en skola och hjälpa till där det behövs?
Många gånger behövs det inte utbildning utan det räcker med normalt sunt förnuft istället.

Nej, jag anser att de ska se över lärarutbildningen istället för att hitta på jobb.
Korta den till två år så kommer människor bli intresserade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/lararassistenter-ska-stotta-och-avlasta-i-skolan