fredag 21 september 2018

En lag som är lika för alla.

Tyvärr finns det de som inte föds i Sverige.
Det kan kallas tur eller otur beroende på hur man ser på vårt samhälle.
Jag anser mig ha haft tur.
Jag är född och uppvuxen i Sverige men har sedan tidig ålder också arbetat.
Jag har studerat och arbetat vid sidan om vartannat och gör fortfarande många saker samtidigt.
För mig är det helt naturligt.
svt.se

Om du nu inte föds i Sverige men flyttar hit, då måste du också följa de lagar som finns här.
Jag förstår att det kan kännas märkligt för de 9000 män som ständigt får dubbla budskap, att veta när de ska lämna. Det är dock klart att de ska lämna.
Regeringen och centerpartiets linje sprack och gäller inte oavsett om den är överklagad eller inte.

Nu görs snyftartiklar om dessa män.
Jag har full förståelse för att det är jobbigt för dem men jag anser att man angriper problemet fel.
De kan omöjligt stanna. För mig skulle de kunna få en varsin praktiskt utbildning som sedan hjälper dem att starta ett företag i sitt eget land.
En intensivkurs på ett par veckor som hjälpte dem med grunderna i ett praktiskt yrke sedan ska de lämna landet. Sverige är ofta så snällt att det erbjuds en hemresa med.

Vad är då problemet?
Det är inte längre någon fara att återvända till Kabul.
En stad med fyra miljoner invånare som är relativt säker.
Det många inte tänker på är att om det smäller i Luleå, behöver inte jag fly.
Inte ens om det smäller i Malmö.
Jag bor inte tillräckligt nära för att behöva skydd.
Varför ska vi skydda hela världen?

En snabb hjälp till ett yrke och skicka sedan tillbaka allihop.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/unga-riskerar-att-hamna-pa-gatan