onsdag 9 januari 2019

Alltid någon annan..

Något som drabbar många, mer eller mindre.
Jag räknas nog som frisk men känner mig inte alltid sådan.
Jag kan vara sjukligt nervös för saker och tycker inte om förändringar i det stora hela.
Jag räknas nog som fyrkantig för dem som kommer nära mig men normal för de flesta.
Vissa tycker säkert att jag är psykiskt sjuk men jag räknas nog inte dit om man slår ihop det stora hela.
svt.se

Psykisk ohälsa.
Något som nog drabbar människor vid vissa tillfällen.
Vid stor sorg eller händelser som påverkar livet.

Regeringens experter uttrycker nu stor oro och kritik mot hur psykisk ohälsa bekämpas i vårt land. Det beror på att vi täcks av ett lapptäcke med olika åtgärder som inte följer någonting.
Samstyret i Sölvesborg har nu sin metod för att komma till rätta med detta.
Vår tanke är att ett samtal med kuratorn ska bli lika vanligt som ett besök hos skolsköterskan för det är just i tidig ålder insatserna ska till.

Även om det för många inte är något jobbigt att gå till kuratorn så bör psykisk ohälsa likställas med annan ohälsa. Genom att erbjuda alla barn i en viss årskurs, vilket vi har bett berörda utreda, så blir de kallade till detta möte precis som de blir kallade till skolsköterskan för att vägas och mätas.
Tabun plockas bort.
Att gå dit blir inget märkligt och en första inkörsport för att visa att det är normalt att inte känna sig helt normal. Att känna att man inte passar in alltid.

Psykisk ohälsa är något som blir ett större problem för varje år som går och varje kommun och förtroendevald måste dra sitt strå till stacken.
Det kanske känns löjligt för många att man ska behöva gå till kuratorn om man inte mår dåligt.
Jag anser dock att allting är felvänt.

I Sverige går vi till läkaren när vi är dåliga.
I många länder går man på årliga kontroller för att INTE bli sjuk.
Jag anser ju att det andra tänket är bättre än det första och nu börjar vi med att införa det för barn och ungdomar. Lär känna kuratorn och ge det en chans för att veta vart du ska vända dig den dag det inte känns bra. Enligt mig skulle det gjorts inom den övriga vården med.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hard-kritik-fran-regeringens-expert