torsdag 10 januari 2019

Ikväll gäller det..

.. eller inte.
Jag tycker det är sunt förnuft hos vuxna människor att man låter andra tala till punkt.
Min uppfattning är inte att det kommer hända många gånger ikväll för debattprogrammet jag ska delta i, har inte gjort sig känt för att släppa fram åsikter eller låta alla tala till punkt.
sr.se

Fördelen med att vara förtroendevald/politiker är att jag får träffa väldigt mycket människor!
Nackdelen är att man ibland måste göra saker som man kanske inte alltid känner för.
Ikväll ska Louise och jag delta i SVTs stora debattprogram och de tar sig ändå till Sölvesborg för att göra detta.
Politik och media går hand i hand oavsett hur man ser på det.
Vi är beroende av varandra så någonstans där måste det finnas en ömsesidighet.

Min övertygelse är att det vi gör är det bästa för Sölvesborg både nu och på lång sikt.
Min övertygelse är lika stor att om vi hade suttit vid makten i över trettio år så hade det varit ok med ett maktskifte. Förändring behövs för att det ska gå framåt och det är min största övertygelse. Stagnera så slutar allt att existera.

Oppositionen, som nu motvilligt får kalla sig opposition, tycker att detta är ett bra tillfälle att tala om Moderaternas reaktioner. För mig en väldigt intressant vinkling.
När statlig televisions stora debattprogram tar sig till Sölvesborg så vill oppositionen tala om mitt parti och av media uppschasade konflikter. De undrar varför Moderaterna på riksplan inte kommenterar detta mer.
Inte mig emot att de ska prata om detta men deras vinkling bör kanske vara dessa:
Om de suttit kvar vid makten hade SVT Opinion aldrig kommit till Sölvesborg.
Om människor upplevt att de var det bästa alternativet för vår kommun så hade de inte röstat på oss.
Jag har varit oerhört tydlig så långt tillbaka jag kan minnas att för mig spelar inte partibeteckning någon roll. Min politiska fullmäktigegrupp såg även de hellre till politiken som kunde genomföras än den som inte kunde genomföras.
Vi såg möjligheter.
Vi lovade att lyssna och vi fick igenom en förändring.

Konfliktytor i kommunen. Det är vad programmet vill diskutera.
Så att alla vet det från och med nu: Jag ser inga konfliktytor.
Jag ser olika åsikter och tankar som gemensamt kan formas till något bra.
För jag ser på saker positivt.
Detta kommer bli bra!
Oavsett vad oppositionen tycker, vad mitt parti på riksplan tror eller vad media inbillar sig.
Det gäller att fundera på det där glaset.
Är det halvfullt eller halvtomt?
För mig löser man inga bekymmer genom att inte prata med varandra och det är en av två saker jag vill föra fram. Prata med varandra över partigränserna!
Inget är värre än man gör det.
Det andra är att jag hoppas att vår fina kommun får en skjuts och massvis med reklam.
Har du aldrig varit i Sölvesborg?
Min hemkommun är fantastisk och här finns allt så kom gärna på besök!
Bosätt dig och arbeta gärna här.

Vill ni se mig och Louise Erixon från Samstyret så startar ni kanal 1 klockan 22:00 ikväll.
Då risken är överhängande att ingen av oss får tala till punkt eller framföra det vi vill så får ni gärna ställa frågor efteråt antingen på Facebook eller på mail till mig:
emilie.pilthammar@gmail.com
Jag lovar att svara så fort jag kan!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7127798
SVT:s debattprogram till Sölvesborg