fredag 18 januari 2019

Konstigt?

Personligt ansvar men därefter partiets.
På riksplan handlar det för mig om att man beter sig småaktigt.
Därav de dåliga siffrorna.
På lokal plan gör man inget mycket bättre.

Politik är för många ett fritidsintresse precis som det är att spela musik eller fotboll.
Det är något man gör utan vinning och många gånger är det en kostnad istället för en vinst.
Jag ska härmed berätta om mig själv.
svt.se

Jag började i tonåren med politik vilket innebar kvällar med föreläsningar och sedan väldigt mycket utbildningar. Jag minns att vi med Muf var i Klippan på utbildning och det var den första gången jag verkligen kom i kontakt med varför Muf var det "roligaste" ungdomspartiet.
Det var väldigt mycket fest.
Efter att ha läst, läst och läst, var jag säker på att jag hamnat rätt och började engagera mig.
Frågan ställdes om jag ville vara med på en lista till valet och jag kom in som ersättare i Barn och Utbildningsnämnden.

Detta fortsatte sedan.
Många föraktar dem som kallas för politiker men glömmer att det kunde ha varit dem själv.
Vem som helst kan nämligen göra detta!
Precis vem som helst kan välja att ägna sin lediga tid åt detta som kallas för politik.

I säkert fem års tid körde jag till allt med Muf.
Blåögt av mig men jag betalade alltid allting själv.
Jag har alltid kört och anpassade under många år mina arbetstider för att jag skulle kunna vara politiskt aktiv. Döm av min förvåning när det går upp för mig att många gjorde tvärtom.
De valde att "arbeta" de dagar det var möten för att därmed kunna plocka ut förlorad arbetsinkomst också. Plus körersättning. Såklart.

När Samstyret nu tagit över Sölvesborg tar vi över en kommun där de ledande politikerna, som fortfarande ständigt pratar om solidaritet, gjort allt själv.
Insynen har inte varit på topp.
Moderaterna som parti har alltid valt människor till positioner efter att ha sett hur valresultatet har bilvit. Detta för att vi tror på demokratin och att människor med ett högt förtroende hos "vanligt folk" ska få en chans. Motståndarna har gjort tvärtom.
De bestämde långt innan valet vem som skulle ha vilken plats. Oavsett hur valet gick.
De har sedan bestämt sin egen lön, sin egen pension och sina egna arbetstider vilket tydligt visat sig vara i princip noll. Trots detta vill man bestämt ha mer arvoden.
Helst ett heltidsarvoderat oppositionsråd.

Man kan tycka att lönen för politiker är hög men den som sitter i en hög position är alltid utsatt. Som politiker får man tyvärr ständigt ta emot hot och diverse anklagelser haglar.
Ordet förtal är något många inte kan läsa sig till.
Bekymret blir att det finns de som sitter och skriver saker som tydligt visar på den okunskap man har om den egna verksamheten.
Om kommunen.

För att tydliggöra vad som har gällt.
2015 bestämdes följande, vilket fortfarande gäller med viss uppräkning;
(Bestämdes alltså med de då sittande socialdemokraterna i ledningen).
KSO har en lön på 672 000 kronor/året vilket är 100%.
På kommunens hemsida finns sedan alla andra poster uppräknade men ex förra vice kommunalrådet hade 80%, om jag gissar rätt för det kan vara mer.
Samma personer protesterade när Samstyret ville ta bort gräddfilen för politikerna.
Samma personer vägrade minska nämnderna då de själv anser att de var så viktiga.
Samtidigt gnäller de nu över lönerna som politiker har.
Känns det jobbigt när det är någon annan som fått mer förtroende?

Artikeln berättar att politikerföraktet ökar.
Tro det när det finns sådana som far med osanning, hotar, ljuger och förtalar.
Allt för att man själv inte styr skutan längre.
Se er i spegeln, fundera över varför ni inte vann och ryck upp er.
Berätta om er politik!

Jag tror detta med Samstyret kommer bli jättebra!
Vi är ett gäng som är oerhört taggade och lyckliga över att få göra lite skillnad och vi är alla beredda att ge 100% för att det ska fungera. Vi kommer lyckas!
Och du. Vill du engagera dig?
Välkommen att bli en av oss föraktade politiker!
Vi har roligt och högt i tak men vi tänker inte bete oss illa mot meningsmotståndarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendet-for-politiker-rasar