söndag 6 januari 2019

Att gå på gatan..

Helt klart inte lika vanligt nu som när jag var ung.
Jag minns hur kvinnor gick längs med vägarna när vi körde förbi.
Flest var i andra länder men även i Sverige.
Att inte se några är för mig ett likamedtecken på att något inte är bra.
Jag förstår att det låter mycket märkligt men sexköpslagen var enligt mig det dummaste som kunde införas och är en hjärtefråga för mig.
amnestypress.se

De flesta som köper sex gör det idag via internet.
Det hade kanske skett så ändå till slut men jag tror att det hade tagit längre tid.
Sexköpslagen blev för mig ett hot mot dem som är prostituerade.
Anledningen?
Jo, nu göms de i lägenheter istället och vem ska se dem där?

Jag förstår inte bekymret med att någon säljer sex så länge de väljer det själv.
Min kropp måste vara det yttersta att bestämma om och om jag vill donera ett organ, amputera en kroppsdel, byta kön eller ta emot pengar för att sälja sex. Då ska det enligt mig vara upp till just mig.
Ingen annan ska få bestämma det.
Sexköpslagen gör det olagligt att köpa sex men inte att sälja.
Ingen har blivit dömd trots att lagen har funnits sedan 1998.
På tjugo år finns det ingen som dömts till brottet så vad har resultatet blivit?
Jo, att de som säljer nu måste finnas hitta andra arenor där torsken inte syns.

För mig är det inte tabu att sälja sex.
Helt ärligt, jag kunde inte bry mig mindre så länge det är frivilligt.
Så länge personen i fråga inte blir tvingad utan gör det av fri vilja så är det ok enligt mig.
Jag säger ingenting om den som köper heller utan jag tittar på Nederländerna och deras tänk.
De jämställer sexförsäljning med vilket arbete som helst.
Varför inte?

Genom att de som säljer inte behöver gömma sig, då det inte är olagligt att köpa sex, är de betydligt mer skyddade än i vårt slutna system. För mig handlar detta om min rätt att göra vad jag vill med min kropp. Självklart ska lagen gälla för när man är byxmyndig och blir du tvingad är det en våldtäkt.
Jag tror dock att ett borttagande av sexköpslagen hade lett till att människor inte behövde oroa sig eller skämmas på samma sätt som nu.

Sugardaddys är något som SVT har haft uppe och jag är nog udda när jag inte ser felet i det heller.
Om en yngre tjej kan få en äldre man att må bra i sitt liv, så länge hon vill och han vill.
Varför ska alla andra lägga sig i det då?

Min uppfattning är att sökandet på nätet hade minskat om vi hade gjort som i Nederländerna.
Jag tror inte på stängda samhällen utan på ett helt annat tänk än det Sverige har.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/13-procent-av-unga-uppger-att-de-erbjudits-ersattning-for-sexuella-tjanster
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ej-klar-xx-20-salde-sex-via-sociala-medier-det-ar-som-att-de-bestaller-hem-vilken-vara-som-helst