tisdag 22 januari 2019

Vems ansvar?

Jag tror på dig.
Din förmåga att själv ta beslut över ditt liv och för mig gäller det för allt.
Självfallet måste det finnas ett skyddsnät när allt går fel men annars är min tro att alla klarar allt själv bara de vill.
svt.se

Den nya regeringen har berättat att de ska återinföra anhöriginvandringen.
Jag har absolut inget emot det i sak, då jag tror att alla familjer behöver varandra.
Jag blir dock oerhört bekymrad när det blir samhällets ansvar att familjer ska återförenas.
I Sverige är många uppvuxna med att socialtjänsten hjälper till när det behövs.
Många av dem som kommit till Sverige har en uppväxt som lärt dem att mannen är den som ska ansvara för försörjningen och se till att familjen fungerar.

Först kommer mannen och nu ska familjen komma efter.
I de absolut flesta fallen kan inte mannen försörja sin familj.
Socialen betalar.
Samhället betalar att dessa familjer ska bo tillsammans.
Mig veterligen ska kriget vara i stort sett över.
Afghanistan har inte haft ett krig utan oroliga områden.
Jag skulle inte fly till Afghanistan om det var oroligt i Luleå..

Människor bor här men kan inte göra det som borde vara självklart.
Sedan kommer familjen hit.
Barnen lär sig många gånger svenska direkt och blir sedan tolkar åt sina egna föräldrar.
Pappan i familjen mister all respekt.
Som jag ser det tar det flera generationer innan de känner att de är en del i samhället.

Anhöriginvandring.
Ok. Vem ska försörja dem?
Detta hamnar på kommunerna och dem som arbetar där.
Om jag kommer till ett annat land kan jag inte räkna med att de försörjer mig utan tvärtom.
De vill att jag ska betala för mig.
Göra rätt för mig.

När ska Sveriges regler bli likadana för alla?
Som det ser ut nu skapas bara förakt mot dem som kommer hit då de många gånger klarar sig bättre än dem som lever på en minimipension och gör det trots ett helt liv i vårt land.
Regeringen kommer verkligen bli ett lyft för hela vårt avlånga land.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1-000-fler-asylsokande-per-ar-nar-anhoriginvandring-aterinfors