lördag 5 januari 2019

Så oerhört tacksam.

Det går inte en dag utan att jag funderar över hur oerhört lyckligt lottade vi är som är födda i Sverige. Jag skulle kunna gnälla på väldigt mycket men i det stora hela är det bra.
Vi är landet paragrafryttare som ständigt kräver regler och papper på allt samt att exakt alla ska följa det. Många gånger är det enligt mig trams men när jag ser artiklar som den nederst är jag oerhört tacksam.
svt.se

I Ryssland rasade ett hus ihop efter vad som tros vara en gasläcka.

Det skulle inte kunna hända i Sverige.
Ett hus skulle inte bara kunna trilla ihop för vi har så sjukt mycket regler kring hur det ska byggas, var, vilket material, vilken bärighet, hur många som får bo där, vad som får finnas där.
Många gånger går vi till överdrift men jag är i grunden väldigt glad.

Till mina elever brukar jag säga att vårt land är bäst och jag står för det.
Vi har inga farliga djur - och med det menar jag inte att björn, lo och varg inte är farliga men att de är så pass få och inte finns naturligt här på Listerlandet.
Vi har inga små giftiga djur.
Vi har inga större farliga djur i havet.
Det är lagom kallt på vintern och lagom varmt på sommaren - med undantag.
Vi kan inte utsättas för större jordbävningar, tsunamis eller naturkatastrofer.
Det kan bli översvämning för dem närmst havet men de vet om det och har valt att bo så.
Vi kan ha storm men inga orkaner av större omfattning.

Vi har demokrati även om alla inte gillar eller respekterar den.
Vi har mat i affärerna och de flesta har ett arbete.
Vi har gratis utbildning och mat i skolorna.
Barn jobbar inte och har det väldigt bra i jämförelse med många andra länder.
Vi har ett system som, mer eller mindre bra, tar hand om de sjuka och äldre som har svårt att klara sig själv.
Det finns alltid saker över att önska men i det stora hela är jag nöjd.
Jag kunde varit född i Ryssland, i ett hus som rasade och varit ett spädbarn som låg fastklämt i över ett dygn i minus tjugo grader och överlevde.
Det kunde alltid varit värre.

Som tur är förstår inte alla att det bästa stället på hela klotet att bo på är just Listerlandet och det är jag oerhört tacksam för.
Ha en trevlig lördag alla!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bebis-raddad-ur-rasade-huset-i-ryssland
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dodligt-hoghusras-i-ryssland