onsdag 23 januari 2019

En känsla för miljön?

Elbrist är nu det media varnar för.
Sverige kan drabbas av elbrist då konsumtionen har ökat så drastiskt de sista åren.
Den stora frågan alla måste ställa sig då är hur det kunde bli såhär.
Elbrist?
I ett i-land!?
Samtidigt träder den nya regeringen i kraft..
svt.se

Elbristen hotar stora delar av Sverige och däri Stockholm.
Detta måste ju vara helt skrattretande.
Om någon inte vet det så är miljöpartiet som störst i Sveriges större städer.
Människor på landet är i princip rädda för partiet som säger sig värna om miljön för de innebär för oss här ute en enorm kostnad inom allt.

Inte nog med att vi måste ha två bilar för att försörja oss, så lägger de på kostnader på bränslet, förbjuder bilarna och beskattar de andra, och envisas med att ta bort de enda stora källor vi har till el.
Kärnkraften.
Den röstades det om innan jag föddes och nu börjar konsekvenserna bli tydliga.
Är människor beredda på att gå tillbaka till häst och vagn om det krisar fullständigt?
Jag är det inte.

Många flaggar för vindkraften och menar att den är lösningen på världens problem. För många år sedan läste jag någonstans att om vi skulle övergå till enbart vindkraft som energikälla, så behövs det byggas sådana längs med hela Sveriges kust. Med ett tiotal meter mellan varandra.
Är vi beredda att göra detta?

Kärnkraften togs bort och min generation lämnades åt ödet.
Forskning på det som är bra förbjöds.
Jag är född efter omröstningen av kärnkraften och önskar att vi hade haft en ny för min uppfattning är att inte ens stockholmarna skulle rösta ner den idag.
Berätta för dem att strömmen vid kris måste gå till det absolut viktigaste.
Det skulle kunna innebära en hel del bekymmer för deras levnadssätt.

På landet är man många gånger mer förberedd.
Jag hoppas på att leva länge än och önskar att de som nu bestämmer förstod att vi kan göra på andra sätt. Forska, forska, forska och behåll den kärnkraft som finns kvar tills vi verkligen har ett bra alternativ. Det har vi inte idag.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brist-pa-el-hotar-delar-av-sverige
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-drabbas-av-elbrist-i-framtiden