söndag 20 januari 2019

Det där med att sila elefanter..

Tänk!
En jäkla Sverigedemokrat har delat en bild, som jag sett figurera en hel del även om jag själv varken gillat eller delat den. Jag är väldigt försiktig med vad jag petar på inom sociala medier för jag har bränt mig för många gånger. Det finns alltid någon enögd som blir förbannad om man nämner ordet knappnål... (Citat av Piraten vilket jag hoppas att alla människor känner till).
svt.se

Sila mygg och käka elefanter... eller sila elefanter.
Egentligen är det kameler men jag har alltid sagt just elefanter.
Så att inte någon kamel eller elefant känner sig åsidosatta.
Bibliskt citat.

EN Sverigedemokrat uppåt landet har delat en bild på Christer Petterson med texten " Var är du när Sverige behöver dig?".
Korkat, men ett skämt.
Det behöver man inte vara så intelligent för att förstå.
Men vad händer?
Jo, media går till full attack.
Plockar delar ur konversationen och hänger sedan ut personen i fråga.

Det "roliga" i detta är att jag nämnde precis detta för media som jag pratade med i veckan.
Jag skulle uttala mig som gruppledare då en centerpartist hotat en av mina partikollegor.
Jag fick även frågor om de mängder missvisande fakta som sprids av den nuvarande oppositionen men vad händer? Jo, precis detta som händer nu, fast motsatt.

Tänk tanken att en Sverigedemokrat hade hotat någon till liv och lev.
Inte nog med att det sker nu så gör denne ständiga påhopp på alla som inte tänker eller tycker likadant. Alla blir kallade något, nertrampade eller jämförda med någon historiskt mindre trevlig person. Det är ingen nyhet utan något som ständigt återkommer.
Handen upp alla som tror att media hade brytt sig?
Jag med. Media hade gått bananas och det hade slutat med att partiet hade sparkat denne person.
Likadant med andra som ljuger och hittar på egna saker om andra.
I andra partier kan man göra precis vad man vill utan att något bryr sig alls.
Speciellt inte media.

S i kommunen där mannen är aktiv menar att detta är ett hot mot demokratin.
De är förfärade.
De kanske ska se över vad deras partikamrater gör i andra kommuner?
En delning av en bild får mer uppmärksamhet av riksmedia än ett direkt hot på en utbildning där alla ska lära sig om exempelvis just hot och våld, fast på motsatt sätt.

En delning av en bild.
Grov bild med ett mindre bra budskap men ändock. Olämplig, ja.
För några år sedan lade var och varannan upp bilder på döda barn i kampen för sitt eget politiska varumärke. Helt fruktansvärt.

Är detta verkligen värt ett förstasidestoff i Sveriges största statliga medie?
Ett mordhot blir en lokal nyhet.
Vart är vår värld på väg när man väljer att sila mygg men svälja kameler?
Det är för mig sjukt.

Tillägg: Som väntat lämnade Sverigedemokraten sina uppdrag och partiet. Hade det hänt om det var någon från vänsterblocket?
Nej, då hade det inte ens blivit en nyhet att reagera på.
På andra ställen i Sverige kan politiker komma med diverse hot men då de är från "rätt" parti klarar de sig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sd-politikern-lamnar-partiet-efter-inlagg-om-christer-pettersson

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sd-politiker-efter-statsminstervalet-var-ar-christer-pettersson
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/ett-hot-mot-demokratin-2